Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Outsourcing - trudny temat dla zarządu

Autor: Sebastian Jakubiak*
22-06-2005 00:00

Outsourcing musi przynieść firmie wymierne korzyści. Aby kontrakty z dostawcą usług były udane, w strategię przedsiębiorstwa muszą być zaangażowani prezesi, którzy korzystają z niezależnych konsultantów.

Biorąc pod uwagę mnogość definicji słowa outsourcing, a także specyfikę działania każdej firmy, opracowanie strategii IT w jego kontekście nie jest możliwe bez analizy funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. Wiedza ta, wbrew pozorom, nie znajduje się wśród dyrektorów operacyjnych, którzy zarządzają podległą im częścią organizacji. Tę wiedzę posiadają prezesi i członkowie zarządu, którzy będąc swego rodzaju sternikami, nadają kierunek rozwoju przedsiębiorstwa.
Outsourcing jako jeden z elementów strategii, wdrażanej, kontynuowanej, a często też modyfikowanej pod wpływem zmieniających się wymagań rynkowych, jest tematem na posiedzenia zarządu. Tylko wtedy ma on szansę stać się skutecznym narzędziem. Przestrzegam jednak przed potraktowaniem outsourcingu jako panaceum na wszelkie problemy związane z zarządzaniem firmą. Outsourcing powinien być jednym z elementów strategii całej firmy, mającej przynieść widoczną i mierzalną wartość.

Z mojego doświadczenia w przekazywaniu w outsourcing różnych obszarów IT, z perspektywy zarówno dostawcy, jak i klienta wynika, iż nie ma dwóch identycznych modeli outsourcingu nawet w obszarach, które wydają się być doskonale znane, przetestowane i opisane. W mojej opinii nie istnieje pojęcie „standardowego outsourcingu”, tak samo jak nie istnieje outsourcing beztransformacyjny (chyba, że mówimy o czystych usługach, co często wprowadza błędną percepcję outsourcingu). Outsourcing procesów biznesowych (BPO) – wydaje się jeszcze dobitniej potwierdzać tę tezę.

– Czy poprzez outsourcing jest możliwa redukcja kosztów o 25 proc., przy jednoczesnym podniesieniu jakości obsługi? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna głównie ze względu na nieprecyzyjne zdefiniowanie pojęcia kosztów. O jakich kosztach mówimy – bezpośrednich IT, czy całkowitych z business TCO? Jaki czas bierzemy pod uwagę – trzy miesiące czy trzy lata? A co z kryterium pomiaru jakości – mówimy o kosztach przy tej samej jakości usług czy też różnej od wyjściowej?

Jeśli weźmiemy pod uwagę prawdopodobieństwo udanych kontraktów outsourcingowych równą prawdopodobieństwu wypadnięcia orła podczas rzutu monetą (w wersji optymistycznej), to można dojść do wniosku, że ryzyko realizacji celów strategicznych, poprzez przekazanie części procesów innej firmie, może okazać się zbyt duże. Ma to miejsce zwłaszcza na styku core biznes (którego przekazywać nie należy) z procesami krytycznymi (które w pewnych sytuacjach się outsourcuje), niemniej świadomość różnicy pomiędzy jednym i drugim jest niezwykle istotna.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP