Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Outsourcing w energetyce: grunt to zdrowe relacje

Autor: Dariusz Ciepiela
27-10-2008 00:00 |  aktualizacja: 27-10-2008 22:15
Outsourcing w energetyce: grunt to  zdrowe relacje

Outsourcing jest coraz częściej spotykanym rozwiązaniem w krajowej elektroenergetyce. Jednak część przedsiębiorstw energetycznych ma obawy przed wydzielaniem zbyt wielu rodzajów działalności na zewnątrz. W przypadku kiedy drogi klienta i usługodawcy nagle się rozejdą, ten pierwszy może stanąć przed nieprzewidzianymi kłopotami.

Takich obaw nie miał Vattenfall Heat Poland (VHP), na którego rzecz usługi utrzymania ruchu świadczy spółka BIS MainServ. Do jej zadań należy m.in. konserwacja, przeglądy, diagnostyka, remonty bieżące oraz usuwanie usterek. Prace te realizowane i wykonywane są w oparciu o ustalony zakres czynności i ich częstotliwości na podstawie opracowanego corocznie przez BIS MainServ harmonogramu.
BIS MainServ powstała z wydzielenia służb utrzymania ruchu z VHP w osobny podmiot gospodarczy, sprzedany następnie inwestorowi strategicznemu. Na polskim rynku funkcjonujące modele świadczące usługi utrzymania ruchu można generalnie podzielić na trzy grupy. W pierwszym przypadku służby utrzymania ruchu znajdują się wewnątrz firmy, która z tych usług korzysta; w drugim, służby utrzymania ruchu zostały wydzielone jako odrębna spółka, której właścicielem pozostaje firma, na rzecz której świadczone są usługi. Trzecim modelem jest świadczenie usług utrzymania ruchu przez odrębny niezależny podmiot.

- Biznesowo najzdrowszym i ekonomicznie najkorzystniejszym jest ten trzeci model. W takim przypadku kluczową rolę dla właściwej realizacji usług odgrywają partnerskie relacje stron wsparte dobrze przygotowaną umową - mówi Leszek Jankowski, prezes BIS MainServ.

Umowa to podstawa

To, jak będzie się układała współpraca klienta z firmą zewnętrzną w dużej mierze zależy od zawartej umowy. Jak wyjaśnia Leszek Jankowski, umowy zawierane przez firmy świadczące usługi utrzymania ruchu z ich klientami można podzielić pod względem sposobu ich realizacji.

Popularnym rodzajem kontraktów są umowy ramowe, polegające na świadczeniu określonego rodzaju usług w dłuższym czasie, rozliczanych po wykonaniu usługi według określonej metody i stawki kosztorysowej. W umowach ramowych klient może być zobowiązany do zamówienia określonej liczby roboczogodzin w ciągu roku. Jest to najprostszy model świadczenia usług, który praktycznie całą odpowiedzialność za zarządzanie utrzymaniem ruchu pozostawia w rękach klienta.

Bardziej zaawansowanym modelem umowy jest powierzenie wykonawcy ściśle ustalonego zakresu prac wraz ustaleniem kluczowych mierników ich rozliczania. - Taki rodzaj umowy funkcjonuje pomiędzy nami i naszym klientem - mówi Jankowski. - Po naszej stronie leży odpowiedzialność za zarządzanie realizacją prac z zakresu utrzymania ruchu, zasobami ludzkimii technicznymi oraz zakupem niezbędnych materiałów. Na nas spoczywa również całodobowa odpowiedzialność za usuwanie usterek i awarii.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP