PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Outsourcing w IT: między sukcesem a porażką


15-06-2005 00:00

Właściwe relacje między IT a biznesem to klucz do osiągnięcia zamierzonych efektów z outsourcingu.

Zanim przedsiębiorstwo pomyśli o wydzieleniu usług IT musi mieć wpisany outsourcing w swoją strategię biznesową. Nie mniej ważnym elementem umożliwiającym inicjację tego procesu zarówno w obszarze infrastruktury IT, aplikacji, jak i procesów biznesowych, powinno być wewnętrzne przygotowanie firmy do tego zadania.
– Przygotowanie to będzie decydowało o sukcesie lub porażce outsourcingu – mówi Grzegorz Stępniak, szef biura informatyki w PGNiG-Przesył. – Po pierwsze, musi być ukształtowane oczekiwanie wobec firmy świadczącej usługę. Po drugie, użytkownicy muszą być świadomi korzyści, jakie daje outsourcing i usługi informatyczne. Informatyka była do niedawna postrzegana w firmach jako coś za darmo. Użytkownicy nie wiedzieli, że ich narzędzia pracy są kosztem dla firmy.

Przygotowanie wewnętrzne firmy do outsourcingu sprowadza się między innymi do wprowadzenia standardów komunikacji biznesu i IT znanych pod nazwą Business-IT Alignment, a także do uporządkowania zarządzania usługami IT. Zanim firma zaprosi potencjalnych dostawców usług do negocjacji, powinna mieć zawarte umowy SLA (Service Level Agreement), które precyzują, z jakich usług korzysta każdy użytkownik systemów informatycznych oraz ile one kosztują. Dzięki temu będzie możliwe porównanie kosztów usług świadczonych przez wewnętrzny dział IT i zewnętrznych dostawców.

– Usługi skatalogowane, opisane i wycenione przez SLA pozwalają również na dokonywanie dokładnej alokacji kosztów na poszczególne jednostki biznesowe (centra efektywności) – mówi Zygmunt Grajkowski z firmy VBM Consulting. – W ten sposób zarząd uzyska przekonanie, że koszty IT będą optymalizowane na poziomie jednostek, czyli tam, gdzie powstają, a dyrektorzy departamentów będą w stanie wpływać na zracjonalizowanie kosztów swojego działu. W efekcie nie każdy w firmie będzie miał na biurku najnowocześniejsze komputery i dostęp do wszystkich usług i aplikacji.

Paweł Ślepowroński, IT area manager w Agorze, dodaje, że uporządkowane, precyzyjnie opisane procesy biznesowe oraz dobre narzędzia analizy kosztów i jakości usług są warunkiem koniecznym do podjęcia dyskusji na temat outsourcingu. „Outsoursowanie chaosu” jest zbyt kosztowne.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP