PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Paliwa na półkach

Autor: Marcelina Gołębiewska
25-05-2005 00:00
Paliwa na półkach
Tabela 1. Paliwa: kto ile sprzedaje (rynek detaliczny) w procentach

Najmniej eksponowane miejsce na krajowej mapie stacji paliw zajmują stacje niemarkowe i stacje przy hipermarketach. Jednak stacje przy hipermarketach są w miastach istotną konkurencją dla markowych sieci. Zjawisko to niepokoi na przykład BP posiadające na naszym rynku łącznie niemal 300 stacji własnych, franczyzowych i partnerskich.

Rynek stacji niemarkowych, których liczba sięga dzisiaj od trzech nawet do czterech tysięcy (co stanowi połowę wszystkich stacji na rynku), pozostaje podstawowym obszarem potencjalnej ekspansji koncernów, chociaż niekoniecznie pod markami znanymi z segmentu „premium”. Pierwszym uderzeniem w stacje niemarkowe i stacje słabych marek była kampania z 2003 roku, związana z jakością paliw. Kolejnym uderzeniem mogą okazać się strategie koncernów, związane z wychodzeniem poza obszar dużych miast i w związku z tym z działaniem w tańszym segmencie rynku (o skromniejszej ofercie), umownie nazywanym „ekonomicznym”.

Markowy segment „B”


Głównie kosztem stacji niemarkowych, udział stacji należących do czołówki koncernów wzrośnie w ciągu pięciu lat do 45, a nawet 60 proc. (z obecnych 40) – przewiduje Orlen.

„Bezimienne” stacje będą traciły klientów na rzecz stacji markowych wraz ze wzrostem ilości nowych samochodów i przechodzeniem ich właścicieli do „wyższych” segmentów rynku stacji paliw. Część indywidualnych operatorów prawdopodobnie zrezygnuje z prowadzenia stacji w związku z unijnymi wymaganiami ekologicznymi, których wejście w życie na razie odwleka się – zdaniem ekspertów – m.in. za sprawą Orlenu.

Najważniejsze jest jednak to, że ze stacjami niemarkowymi będą coraz silniej konkurować należące do koncernów sieci marek „B”. Taką właśnie sieć ma stworzyć Orlen. Swoją tańszą markę samoobsługowych stacji 1-2-3 już wprowadza na nasz rynek Statoil.

Orlen, działając teraz jako „ta sama firma” pod trzema markami (Orlen, Petrochemia Płock i CPN), konkuruje we wszystkich segmentach rynku stacji paliw. Prezes Wojciech Heydel zapowiedział w marcu br., że docelowo marka Orlen (marka „premium”) będzie współzawodniczyła z graczami z najwyższej półki takimi jak Shell, Statoil i BP. Można się spodziewać, że Orlen szykuje się tutaj do trudnej walki w miastach. Należące do orlenowskiej sieci stacje jeszcze nieznanej marki „ekonomicznej” staną się natomiast konkurentami stacji „bezimiennych” i tańszych sieci markowych. Do tego drugiego segmentu można zaliczyć sieci Lotos/Rafineria Gdańska, Esso, czy JET. Orlen nie zapowiedział jak rozwiąże problem niebieskich stacji dawnej Petrochemii Płock, której właściciele i tak pozostają z Orlenem w konflikcie. Prezes PKN Orlen Igor Chalupec i wiceprezes Heydel mówili jednak w marcu br., że sytuacja, w której Orlen działa faktycznie pod trzema znakami firmowymi, jest nie do przyjęcia.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Tabela 1. Paliwa: kto ile sprzedaje (rynek detaliczny) w procentach  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP