Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Paliwo pod obcym logo

Autor: Marcin Szczepański
07-05-2010 00:00 |  aktualizacja: 21-05-2010 10:46
Paliwo pod obcym logo
Liczba stacji paliw w latach 2005-2009

Sieci zagraniczne szybko umacniają swoje pozycje na polskim rynku detalicznej sprzedaży paliw i konsekwentnie zyskują kosztem polskich koncernów.

W 2009 roku najwięcej stacji paliw spośród wszystkich sieci działających na polskim rynku uruchomił Shell. Z 35 nowymi placówkami oddanymi do użytku na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy brytyjski koncern zdecydowanie zdystansował pozostałych konkurentów. Shell uruchomił ponad 30 stacji rocznie już po raz czwarty z rzędu, podczas gdy konkurentom ta sztuka nie udała się ani razu.
Najpoważniejszy rywal Shella w walce o fotel wicelidera polskiego rynku - BP, oddał w tym samym czasie do użytku 24 placówki. Tym samym przewaga BP nad Shellem zmalała już tylko do trzech stacji i jeśli obie sieci zachowają obecne tempo rozwoju, to najprawdopodobniej już w połowie roku możemy mieć do czynienia ze zmianą wicelidera.

Pozostałym sieciom zagranicznym wciąż do tej dwójki sporo brakuje. Zajmujący piątą pozycję norweski Statoil miał na koniec 2009 roku 290 stacji, z czego 19 uruchomionych zostało w ostatnich 12 miesiącach.

Niewiele zmienił się natomiast stan posiadania Łukoila w naszym kraju. Rosyjski koncern dodał do swojej sieci zaledwie trzy nowe stacje i nie zapowiada się, aby tempo rozwoju sieci miało wzrosnąć. Władze koncernu zapowiedziały wstrzymanie planów inwestycyjnych w Polsce, co dotyczy również segmentu detalicznego. Nie ma już więc szans na spełnienie głośnych zapowiedzi zbudowania sieci liczącej 300 placówek.

Z roku na rok spada liczba stacji w sieci PKN Orlen i Grupy Lotos. Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, PKN posiadał na koniec ub. roku w Polsce 1747 stacji, z czego 424 działały pod logo Bliska.

Z podobnym scenariuszem mamy do czynienia w przypadku gdańskiego koncernu Lotos. Tam na koniec roku liczba stacji wyniosła 313, co oznacza, że przez ostatni rok sieć Lotosu opuściły aż 42 stacje, czyli około 15 proc. wszystkich placówek.

Zarówno w przypadku Orlenu, jak i Lotosu jest to efekt postępującego z roku na rok procesu wygasania umów patronackich. Według naszych informacji, w sieci Orlen takich placówek pozostało jeszcze ponad 100. Mają one całkowicie zniknąć najpóźniej do 2015 roku. Z kolei Lotos ma jeszcze umowy z 62 takimi stacjami. Nie ulega wątpliwości, że wiele z nich albo nie otrzyma propozycji przystąpienia do programu partnerskiego, albo z tej oferty nie skorzysta.
Liczba stacji paliw w latach 2005-2009  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP