PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Paliwowa układanka

Autor: Marcin Szczepański
11-06-2010 00:00 |  aktualizacja: 30-07-2010 14:20

Koniec roku 2009 przyniósł kolejną obniżkę liczby stacji paliw. Z przekonaniem graniczącym z pewnością można prognozować, że tendencja ta utrzyma się również w tym roku.

Na koniec pierwszego kwartału, według szacunków Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, działało w Polsce 6710 stacji paliw. Dla zobrazowania skali spadków warto przypomnieć, że na koniec 2007 roku liczba stacji była o 200 wyższa niż obecnie.
W strukturze rynku stacyjnego nie zachodzą rewolucyjne zmiany. Liczba stacji należących do operatorów niezależnych z roku na rok topnieje i ten trend (spadki rzędu 100-150 stacji rocznie) nikogo już nie dziwi. Tym bardziej zastanawiający był odnotowany przez POPiHN w I kwartale tego roku wzrost liczby takich obiektów. Nie może jednak być mowy o trwałym odwróceniu tendencji.

- To tylko chwilowe wahnięcie związane z masowym wygasaniem umów patronackich na początku tego roku - tłumaczy Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz w POPiHN. - Na skutek tych przekształceń grono niezależnych zasiliło jednorazowo około 50 obiektów.

Przyznaje również, że nie będzie to miało wpływu na długookresowe trendy. - Za chwilę stacje te zostaną wchłonięte przez sieci franczyzowe koncernów zachodnich bądź po prostu zamkną działalność - prognozuje ekspert.

W całkowicie odmiennym położeniu znajdują się sieci koncernowe. Wszystkie duże sieci zachodnie umocniły swoją pozycję na rynku. Dzieje się tak za sprawą konsekwentnego inwestowania w sieci partnerskie (franczyzowe). W sytuacji gdy uruchomienie nowej stacji własnej kosztuje kilka milionów złotych i potraf trwać kilka, a nawet kilkanaście miesięcy, dołączenie stacji franczyzowej jest kilkakrotnie szybsze i nieporównywalnie mniej kosztowne. Stąd większość nowych stacji pod logo Shell, BP czy Statoil to właśnie stacje prywatnych właścicieli, którzy przyjęli brand koncernu.

Tym tropem próbują iść także obaj główni polscy gracze. I choć to Orlen dysponuje obecnie największą liczbą stacji franczyzowych, to dalecy jesteśmy od stwierdzenia, że prześcignął pod tym względem zachodnich konkurentów. Działania podejmowane od kilku lat przez płocki koncern zmierzają ku optymalizacji tej największej sieci w naszym kraju. Blisko 1,7 tys. stacji to wciąż więcej niż docelowo chciałby mieć Orlen. Z każdym miesiącem sieć opuszcza kilka, kilkanaście stacji niespełniających oczekiwań centrali bądź niezbyt dobrze rokujących na przyszłość. Pozostałe trafiają do dwóch brandów - Orlen lub Bliska.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP