PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Parafiny, oleje, asfalty: w niszy i w ciszy

Autor: (mg)
11-10-2005 00:00

Wielkość tych rynków trudno oszacować; jeszcze trudniej przekonać do tych szacunków działające na niszowych rynkach firmy. Spółki olejowe, parafinowe, a także zajmujące się produkcją i sprzedażą asfaltów niechętnie rozmawiają z dziennikarzami. Nisze polskiego przemysłu naftowego pozostają biznesowym zaciszem. Być może potwierdza to zasadę, że naprawdę duże pieniądze lubią spokój...

Nikt nie próbuje określić wartości polskiego rynku parafin: parafiny są wykorzystywane w wielu gałęziach przemysłu (chociaż przede wszystkim do produkcji świec i zniczy). Część importowanego surowca jest w Polsce uszlachetniana i jako gotowy produkt ponownie opuszcza granice naszego kraju. Wielkość rynku parafin to 125 tys. ton rocznie – wynika z naszych informacji. Są jednak opinie, że parafinowy rynek jest o ponad 1/5 większy.
Niespełna połowa wosków parafinowych – zgodnie zresztą z europejską tendencją – jest surowcem do produkcji świec. Wartość polskiego rynku świec oceniana jest na 0,5 mld zł.

Do 75 proc. rynku parafin w Polsce należy do krajowych producentów. Przed rokiem Grupa Lotos utworzyła spółkę Lotos Parafiny. Lotos Parafiny powstały po połączeniu mocy produkcyjnych rafinerii Czechowice (czyli RC Parafin) i Jasła, gdzie działały spółki Jasło Parafiny i Chemipetrol. O bieżącej działalności Lotos Parafin wiadomo niewiele.

Produkująca w Grupie Orlen Rafineria Trzebinia ogłosiła, że w ubiegłym roku jej spółka parafinowa Naftowax wyprodukowała 55 tys. ton wosków parafinowych, a w 2006 zwiększy produkcję do 80 tys. ton.

W pierwszej połowie tego roku w Rafinerii Trzebinia uruchomiono instalację hydrorafinacji parafin, która kosztowała 60 mln zł. Instalacja może wytwarzać 27 tys. ton produktów rocznie i ma przynosić rafinerii 100 mln zł dodatkowych przychodów.

Reprezentujący koncerny z Płocka i Gdańska krajowi producenci dominują także w segmencie olejów. Do Lotos Oil i Orlen Oil – należy łącznie około 60 proc. rynku. Pozostałe 40 proc. przypada na drobnych wytwórców olejów (m.in. Modex Oil, Tedex Oil, Silesia Oil, Organikę Łódź) i zagraniczne koncerny. W przypadku tych ostatnich – koncentrujących się przede wszystkim na sprzedaży olejów z najwyższej spółki jakościowej – brakuje miarodajnych informacji o poziomie importu. Wiadomo, że część sprzedawanych na naszym rynku olejów zachodnich marek jest produkowana w kraju. Produkcję w wytwórniach Orlenu i Lotosu zlecają przede wszystkim Total i BP – nieoficjalnie mówią fachowcy.

Wybór miejsca produkcji przez międzynarodowych potentatów olejowego rynku jest podyktowany nie tylko mniej lub bardziej wyśrubowanymi wymaganiami jakościowymi dotyczącymi olejów, ale także ograniczeniami antymonopolowymi wobec producentów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP