Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Patron z ambicjami

Autor: (mg)
18-05-2005 00:00
Patron z ambicjami

Koncern Shell chce mieć 15 proc. polskiej detalicznej sprzedaży paliw. Oznacza to podwojenie udziału w krajowym w rynku. Poza rozwojem „organicznym” (w planach jest 16 nowo otwartych stacji w 2005 roku), myśli on o kupieniu sieci stacji, a przede wszystkim – o stworzeniu sieci stacji patronackich.

– Zdaje się, że rynek dojrzał do budowania sieci patronackich – powiedział nam William Kozik z Shell Polska. Dlatego Shell zdecydował się na powrót do koncepcji rozwoju również w oparciu o stacje, nie należące do koncernu. Decyzja zapadła pomimo niekorzystnych doświadczeń z drugiej połowy lat 90., kiedy to Shell działał w naszym kraju tylko poprzez sieć stacji zarządzanych przez ajentów. Od przełomu lat 1999-2000, gdy Shell wobec niepowodzeń działania poprzez ajentów miał do wyboru wycofanie się z polskiego rynku albo zbudowanie sieci stacji własnych, rynkowe plany koncernu zatoczyły krąg. Jeżeli pierwsze, już otwarte stacje patronackie (a Shell może obiecywać właścicielom tych stacji nawet dwukrotny wzrost sprzedaży) spełnią oczekiwania koncernu, to przy polskich drogach pojawi się w ciągu kilku najbliższych lat do stu takich obiektów.
Po 1999 roku Shell nie decydował się na budowanie sieci partnerskiej, uważając, że jego rynkowa oferta jest zbyt skomplikowana, aby jej dostarczanie klientom można było powierzyć stacjom patronackim (Shell jeszcze w 1999 roku jako pierwsza w kraju sieć uruchomił na przykład program lojalnościowy). Teraz, uważa William Kozik, sytuacja się zmieniła: niebrandowe stacje poszukują takich partnerów, jak Shell. W zamian za możliwość sprzedawania pełnej oferty Shella (wraz ze wspomnianym programem lojalnościowym), właściciele stacji są gotowi do znacznie lepszej współpracy z koncernem.

Shell Polska ma dzisiaj „zielone światło” także na rozwój już posiadanej sieci 230 stacji paliw poprzez budowę nowych obiektów oraz dzięki zakupom. Jednak do skokowego wzrostu udziału w rynku może przyczynić się tylko przejęcie całej sieci stacji. Również akwizycją całej sieci stacji jest teraz zainteresowany koncern.

Po 2000 roku Shell dokonał już na polskim rynku trzech poważnych i zakończonych rynkowym sukcesem akwizycji, przejmując sieć stacji Texaco i Amoco (w sumie niespełna 30 obiektów), ponad dwadzieścia stacji Dexpol i największą – składającą się z pięćdziesięciu stacji – sieć DEA.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP