PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pejzaż z przesiadką

Autor: Piotr Stefaniak
03-08-2012 00:00

Po latach ekspansji prywatnej motoryzacji trend się odwraca. Droższa benzyna i lepsze warunki podróży sprawiają, że przesiadamy się z aut do tramwajów i pociągów.

Bogacący się Polacy w ciągu ostatnich 20 lat odwrócili się od zbiorowego transportu i gremialnie przesiedli do własnych aut.
Gdy co drugi rodak jest właścicielem samochodu, okazuje się, że ulice stały się za ciasne, a benzyna i parkingi za drogie. W autobusach i tramwajach robi się tłoczniej...

Komu przybyło

Na początku roku 55 proc. ankietowanych przez ING Bank (próba ok. 60 tys. osób) odpowiedziało, że z powodu podwyżek cen paliw rzadziej jeździ autem, szczególnie do pracy. Ale decyzje ułatwiają też jakościowe zmiany w ofercie, zwłaszcza w dużych miastach. Zachęcają nowe tramwaje i autobusy, już przeważnie niskopodłogowe, klimatyzowane i funkcjonalne, podobnie jak gama nowych pociągów i szynobusów. Dzięki środkom unijnym, samorządy nadrabiają 20 lat zastoju inwestycyjnego w tabor Dochodzą do tego nowe propozycje.

Linie komunikacyjne są wydłużane poza rosnące aglomeracje. Przebojem stały się parkingi typu P&R (parkuj i jedź), a jeszcze większym - zintegrowane bilety.

Na przykład pasażerowie ze stolicy i jej okolic mogą kupić Warszawską Kartę Miejską, która pozwala korzystać z pociągów SKM, Kolei Mazowieckich, ale i środków Zarządu Transportu Miejskiego (kontraktor i koordynator przewozów autobusowych i szynowych w imieniu Urzędu Miasta).

Konkurencyjna jest już sama stawka, bo taki bilet kosztuje mniej, niż kupowany poprzednio na linie poszczególnych przewoźników, a kwartalnie równowartość jednego tankowania średniolitrażowego auta (220 zł).

Bezkonkurencyjny jest natomiast czas przejazdu. Po remontach torów pociągi podmiejskie w okolicach Warszawy osiągają średnią prędkość przejazdową 60 km/h, podczas gdy samochody natykają się na korki już na przedmieściach, a grzęzną w nich w centrum.

Podobny system zintegrowany ma już od 2010 roku Poznań. Z analiz tamtejszego ZTM wynika, że pozwoliło to zwiększyć częstotliwość połączeń, znacząco zmniejszyć koszty dojazdu, a tym samym - zwiększyć liczbę pasażerów.

Dlatego w walce o ich odzyskanie największym wygranym w Polsce okazuje się transport miejski. O ile jeszcze w 2010 roku nadal nie zahamowano tendencji spadku przewozów osób wszystkimi rodzajami transportu publicznego, to taborem komunikacji miejskiej przewieziono ponad 3,9 mld osób, o 3,3 proc. więcej niż rok wcześniej (dane GUS). Wyraźnie zwiększył się też jego tabor (o 2-3 proc. r/r), a także odmłodniał.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP