Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pieniądze na kolej muszą iść z budżetu

Autor: Krzysztof Orłowski
19-05-2007 00:00
Pieniądze na kolej muszą iść z budżetu

Rozmowa ze Stanisławem Kogutem, senatorem Prawa i Sprawiedliwości, byłym przewodniczącym Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność".

Czy kolej powinna być utrzymywana z opłat kierowców? Co pan sądzi o pojawiającym się ostatnio, m.in. w wypowiedziach prezesa PKP, pomyśle dalszego zwiększania opłat drogowych i przeznaczania uzyskanych w ten sposób pieniędzy na infrastrukturę kolejową?
- Jestem przeciwny takim rozwiązaniom. Pierwsza ustawa, która była uchwalona w tej kadencji, to była ustawa o funduszu kolejowym - została podniesiona akcyza z 12 do 18 proc. i część z tych pieniędzy miała iść na bieżącą naprawę infrastruktury i jej utrzymanie. Sądzę, że dalsze podnoszenie podatków na paliwo prowadziłoby donikąd. Powinniśmy sięgnąć do rozwiązań z innych krajów - np. Niemczech, gdzie drogi kolejowe są utrzymywane przez państwo.

A stawki za dostęp do infrastruktury są niższe - my mamy jedne z najwyższych w UE.

- Byłbym za tym, żeby zmierzać w tym kierunku - obniżać stawki dostępu do infrastruktury - po to, by nasi przewoźnicy mogli być konkurencyjni w stosunku do operatorów zachodnich. Jestem przeciwnikiem nakładania haraczu zarówno na tych, co korzystają z transportu drogowego, jak i kolejowego.

Tyle że pieniędzy w budżecie na to nie ma. Nie ma ich również PLK, między innymi dlatego, że swoich zobowiązań wobec niej nie reguluje inna ze spółek z grupy - PKP Przewozy Regionalne.

- No tak. W grupie PKP krąży wirtualny pieniądz.

Jednocześnie Przewozy Regionalne, jak wiadomo, są w tarapatach, klienci skarżą się na to, że PKP Cargo w ostatnich miesiącach nie podstawiały wagonów itd. Listę problemów można wydłużyć. Skąd, pana zdaniem, wziąć pieniądze na ich rozwiązanie?

- Trzeba przypomnieć, że problem przewozów regionalnych przecież nie pojawił się dzisiaj. Nie tylko ten rząd, ale i wszystkie poprzednie się z nim borykały. Dzisiaj ich zadłużenie w stosunku do pozostałych spółek sięga 1,6 mld zł.

Najpierw jako związkowiec, a teraz jako senator przedstawiałem pewne rozwiązania. Mieliśmy zespół ekspertów i pracowaliśmy nad tym wspólnie z Business Centre Club. Mówiliśmy, że przekazanie ich samorządom nie rozwiąże problemu. Województwa bogate, takie, jak mazowieckie, wielkopolskie, śląskie czy małopolskie, pewnie z tym dadzą sobie radę - natomiast biedniejsze nie.

Kluczem do rozwiązania jest wsparcie z budżetu centralnego. W każdym kraju świata przewozy regionalne są dotowane, nawet Anglia, którą się podaje za przykład liberalnych rozwiązań, dopłaca do nich od 30 do 50 proc.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP