PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP Cargo pod ostrzałem

Autor: Dariusz Ciepiela
25-05-2005 00:00
PKP Cargo pod ostrzałem

Lider na rynku towarowych przewozów kolejowych – PKP Cargo – jest oskarżany przez konkurentów o praktyki monopolistyczne. Wspiera ich Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nałożył już na PKP Cargo 60 mln zlotych kar.

Ostatni wniosek przeciwko PKP Cargo do UOKiK złożyła firma CTL. Jej zdaniem PKP Cargo jest faktycznym dysponentem ważnych elementów infrastruktury kolejowej: końcówek torów dochodzących do portów, punktów przeładunkowych, punktów rozrządu. Jak utrzymuje CTL, dochodziło do sytuacji odmowy wpuszczenia jego składów do portów po torach zarządzanych przez PKP Cargo. Najbardziej widoczne jest to w porcie gdyńskim, ale podobne zachowania zdarzają się i w innych portach oraz na przejściach granicznych. Te działania to, według CTL, nadużywanie dominującej pozycji rynkowej przez PKP Cargo.

Dwa w jednym


Postępowanie PKP Cargo jest także niezgodne z unijnymi regulacjami zakazującymi tego, by jakiś podmiot był jednocześnie przewoźnikiem, jak i operatorem sieci kolejowej. Zarzuty CTL potwierdzają inni przewoźnicy.

– Część stacji rozrządowych, torów, infrastruktury pozwalającej na dostęp do terminali towarowych, szczególnie portowych, oraz do stacji paliw jest zarządzana przez PKP Cargo, które ogranicza lub wręcz uniemożliwia innym przewoźnikom dotarcie do tych, istotnych z punktu widzenia możliwości świadczenia usług przewozowych, obiektów – mówi Bogdan Tofilski, kierownik biura marketingu Przedsiębiorstwa Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem Rybnik.

Tofilski przypomina, że są to te elementy infrastruktury kolejowej, które w tzw. II pakiecie kolejowym UE zostały określone jako pakiet minimalny, co oznacza, że każdy zarządca infrastruktury przynajmniej w minimalnym zakresie ma obowiązek je udostępnić w ramach odpowiednich umów.

Przedstawiciele CTL zapowiadają, że gdy UOKiK wyda w tej sprawie dla nich korzystne postanowienia to wystąpią do sądu o odszkodowanie od PKP Cargo. PKP Cargo oczywiście się z tymi zarzutami nie zgadza. Zdaniem spółki nieprawdziwe są twierdzenia, że jest ona faktycznym operatorem kilku kluczowych elementów torów. PKP Cargo utrzymuje, że wykonuje jedynie obsługę manewrową niektórych bocznic i torów dojazdowych dzierżawionych lub należących do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) albo podmiotów trzecich. Przepisy prawa polskiego oraz przywołane dyrektywy Unii Europejskiej dopuszczają takie rozwiązanie. PKP Cargo przekonuje, że w żaden sposób nie ogranicza innym przewoźnikom kolejowym dostępu do bocznic i torów należących do PKP PLK.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP