Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP Cargo: wjeżdżanie na górkę

Autor: Piotr Stefaniak
12-12-2009 00:00 |  aktualizacja: 12-12-2009 10:40

Co cię nie zabije, to cię wzmocni - to powiedzenie pasuje do PKP Cargo. Po blisko roku walki firma wywinęła się od bankructwa. Jeżeli nadal będzie się wzmacniać, wizja prywatyzacji stanie się znów realna.

Przygotowując się do wejścia Polski do Unii, na początku tej dekady rząd wdrożył przepisy, mającego wtedy obowiązywać w UE15, pierwszego pakietu kolejowego. Chodziło o rozgraniczenie działalności przewozowej od zarządzania liniami kolejowymi oraz utworzenie samodzielnych podmiotów prawa handlowego. We wrześniu 2000 r. Przyjęto Ustawę o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe, a rok później - utworzono 11 spółek, w tym spółkę akcyjną PKP To miała być rewolucja. W Polsce państwowy monopol na kolei trwał od 1926 roku.
Dzieło stworzenia

Wojciech Balczun, w latach 2007-08 przewodniczący rady nadzorczej PKP SA, a od połowy stycznia 2008 r. prezes PKP Cargo, mówi, że intencja komercjalizacji była ze wszech miar słuszna. Służyła udrożnieniu i uruchomieniu procesów prywatyzacji spółek z wyłonionej grupy. Podmiot wiodący, PKP SA, miał obsługiwać "historyczne" zadłużenie przedsiębiorstwa państwowego, które już wtedy przekraczało 4 mld zł, a ponadto uporządkować stan prawny nieruchomości i wnosić je aportem do spółek. Po zakończeniu tego procesu, jak zakładano, PKP SA miała stracić rację bytu, zaś wszystkie spółki z grupy PKP - zostać sprywatyzowane. Wpływy z prywatyzacji i sprzedaży nieruchomości miały pokryć długi kolei.

- Taki pomysł przekształceń był więc całkiem dobry. Natomiast rzeczywistość odbiegła od intencji ustawodawcy - stwierdza Wojciech Balczun.

Procesy, które w założeniu miały szybko nastąpić, zostały zatrzymane, a niektóre założenia do dziś nie spełnione - jak choćby przekazanie aportem nieruchomości wszystkim spółkom. Zaczęto natomiast permanentnie majstrować przy Ustawie o komercjalizacji PKP. Dotychczas zmieniono ją 19 razy... Rękę przykładali politycy, ministrowie odpowiedzialni za transport, posłowie, a za ich plecami napierali związkowcy, samorządy, różne lobbies z kolejowego otoczenia. Każdy miał inną koncepcję zmian.

Na skutki nie trzeba było długo czekać. Najszybciej, bo już przy utworzeniu w 2001 roku, odczuła je PKP Cargo. Rozważano dwa warianty jej działalności. W pierwszym miała być spółką towarowo-pasażerską, w drugim - jedynie towarową. Analizy ekonomiczne jednoznacznie wykazały, że podstawowe wskaźniki ekonomiczne najkorzystniej kształtowały się dla spółki o profilu towarowym.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP