PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP na wolnym rynku: Grupą, mości panowie!

Autor: Jarosław Maślanek
10-01-2005 00:00
PKP na wolnym rynku: Grupą, mości panowie!

Demonstracje kolejarzy i groźby strajków, likwidacja połączeń regionalnych i fatalny stan taboru – to obraz PKP w mediach. Jednak poszczególne spółki grupy to również otwarcie na prawa rynkowe i próby podjęcia walki o klienta.

W trzy lata po restrukturyzacji można pokusić się o odpowiedź na pytanie, czy utworzenie Grupy PKP było posunięciem słusznym. Analizując dane za I półrocze br. widać, że mimo iż cała grupa nadal działa na minusie, kilka z wchodzących w jej skład podmiotów całkiem nieźle radzi sobie na rynku. W ramach Grupy PKP zysk netto odnotowują trzy z 11 spółek, których wyniki podlegają konsolidacji. W I półroczu br. na plusie były PKP Cargo, PKP LHS i PKP Energetyka.
Plusem jest to, że jakikolwiek podmiot związany z komunikacyjnym molochem wykazuje zyski, minusem – że podatnicy nadal dokładają ogromne sumy do funkcjonowania jednej z kluczowych gałęzi gospodarki.

– Powstanie Grupy Kapitałowej PKP oceniam pozytywnie – zdecydowanie mówi Grzegorz Mędza, wiceminister Infrastruktury, odpowiedzialny za restrukturyzację kolei. – Przede wszystkim umożliwiło to realizację indywidualnych strategii rozwoju poszczególnych spółek, w tym strategii prywatyzacji, oraz wyraźne zidentyfikowanie centrów zysku i kosztów w grupie. Wadą takiego rozwiązania w krótkim okresie okazała się jednak pewna nieefektywność podatkowa.

Operacja dała więc raczej rezultat pozytywny – wiadomo, że na zyski można liczyć głównie tam, gdzie przewozi się towary, a nie ludzi oraz w działalności… nie związanej z przewozami czegokolwiek. Wyraźnie widać, że obszar, który będzie jeszcze przez długi czas oczekiwał zastrzyku państwowej gotówki, to przewozy regionalne, czyli najbardziej zapalny punkt w strukturze Grupy z najefektowniej działającymi związkowcami.


Leczenie przez dzielenie


– Nikt nie znalazł do tej pory lepszego pomysłu na restrukturyzację nieefektywnych organizmów, jakimi stały się koleje narodowe, jak przez podział ich na spółki – uważa Henryk Klimkiewicz, prezes Stowarzyszenia Railway Business Forum. – Tak uczynili Niemcy, Austriacy, Szwedzi, Hiszpanie, tak czynią to z ociąganiem Francuzi. Niektórzy, a do nich zaliczają się przede wszystkim przedstawiciele kolejowych związków zawodowych, próbują dowieść, że przyczyną kłopotów kolei w Polsce był podział unitarnej PKP na spółki. Nie jest to prawda. Nie ma takich kolei narodowych w Europie, które działają efektywnie w ramach scentralizowanej struktury i nie potrzebują zmian. Z tym, że samo wydzielenie spółek jest konieczne, ale niewystarczające dla efektywnego przeprowadzenia procesu reform kolei w Polsce.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 506 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP