PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP PLK: za mało środków własnych, za dużo unijnych

Autor: Piotr Stefaniak
15-09-2011 00:00
PKP PLK: za mało środków własnych, za dużo unijnych
fot. PTWP
<b>Zbigniew Konieczek<br>
prezes Newag </b><br><br>

Sytuacja na rynku usług i dostaw nie odbiega od poziomu z lat ubiegłych, bowiem nie ma znacząco większej liczby postępowań, które dałyby zamówienia na kilka lat. <br><br>

Pozyskujemy zlecenia na kilka, maksymalnie kilkanaście, sztuk pojazdów. Cała branża liczyła na powiększenie rynku dostaw pojazdów w związku z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy w 2012, lecz tak się nie stało. <br><br>

Mamy jednak nadzieję na wzrost popytu, szczególnie ze strony samorządowych spółek przewozowych. <b>Adrian Furgalski<br>
dyrektor ZDG TOR </b><br><br>

Nie oszukujmy się, że poprawa sytuacji nastąpi błyskawicznie po podpisaniu wieloletniego kontraktu na zarządzanie infrastrukturą kolejową. Automatycznie nie spadną też stawki za dostęp do niej. Jednak rokrocznie rosnące nakłady powinny wywołać wzrost liczby uruchamianych pociągów, a to prowadzić będzie pośrednio do potanienia kosztów dostępu. <br><br>

Nakłady na utrzymanie torów, choć rosnące, nadal będą niewystarczające, dlatego konieczna jest trudna decyzja o ograniczeniu sieci kolejowej i elementów infrastruktury, które wejdą w skład narodowego zasobu infrastruktury.

Z jednej strony PKP PL K nie ma pieniędzy na bieżące remonty torów, a z drugiej - ograniczone możliwości "przerobu" środków unijnych. Popyt na tabor kolejowy rośnie wolno, mimo przestarzałego parku maszyn.

Zarząd Trakcji Tiltra, spółki budującej infrastrukturę kolejową, ma najwyższy w swojej historii portfel zamówień, sięgający 4,7 mld zł. Podobnie zadowolone z liczby zleceń są zarządy PNI (obecnie grupa Budimex), Grupy ZUE czy Track Tek.
Jednak mnożą się też takie informacje, jak o piętnastokilometrowym odcinku linii kolejowej nr 372 Bojanowo- Góra Śląska w powiecie rawickim. To tylko jeden z wielu odcinków torów wymagających remontu, które pewnie wypadną z użytkowania ze względu na niski stopień wykorzystania.

Infrastrukturą kolejową zarządza osiem spółek, z czego PKP PL K jest nadal wiodącą (98 proc. sieci) i świadczy usługi wszystkim przewoźnikom. Spółka szacuje, że rocznie powinna wydawać na bieżące remonty i naprawy nawierzchni kolejowej administrowanej sieci 7 mld zł (nie należy mylić tej kwoty z kosztami jej modernizacji i rozbudowy).

Tymczasem w ostatnich dwóch latach, uwzględniając rosnącą dotację podmiotową z budżetu, wydawała łącznie 3,1 mld zł (2009 r.) i 3,5 mld zł (2010 r.), czyli połowę mniej niż potrzeba.

Zwrotnica za 200 lat

Z tego powodu zaległości inwestycyjne przekroczyły już 54 mld zł. Około 40 mld zł potrzeba na remonty torów i obiektów inżynieryjnych, 8 mld zł na wymianę lub wprowadzenie urządzeń automatyki i telekomunikacji, a 3 mld zł na kolejową energetykę.

- Tak olbrzymie zaległości wywołują efekt drastycznie krótkiej kołdry.

Co roku musimy dokonywać trudnych wyborów - mówi Alina Giedryś, członek zarządu, dyrektor ds. projektów unijnych PKP PL K. - Niewystarczające środki kierujemy na linie o największym znaczeniu, zaś na pozostałych remonty odkładane są z roku na rok. Pośrednim skutkiem braku środków jest przymusowe zmniejszanie dopuszczalnej prędkości pociągów. Dziś pogorszenie parametrów w stosunku do zaprojektowanych możliwości objęło 7,5 tys. km odcinków torów. Zaledwie na piątej długości torów pociągi osobowe mogą jeździć z prędkością powyżej 120 km/h (towarowe o połowę wolniej), natomiast na 42 proc. - do 80 km/h.

To tylko teoria. Przy uwzględnieniu czasu na wytracanie prędkości, postoje na dworcach i mijankach, kilka tysięcy starych zwrotnic i rozjazdów itp., średnia prędkość handlowa pociągów towarowych w P olsce nie przekracza 24 km/h. Jest więc dwu-, trzykrotnie mniejsza niż w krajach zachodnich. Tracą przewoźnicy, bo do przewiezienia tej samej masy towarowej muszą albo zapewnić większą liczbę wagonów, albo koszty te pokrywają ich klienci.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP