PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pociąg do akwizycji

Autor: Piotr Stefaniak
20-02-2015 11:13 |  aktualizacja: 05-03-2015 06:40
Pociąg do akwizycji

Plan działania zarządu PKP Cargo wydaje się prosty: trzeba wydłużać trasy, lepiej wykorzystywać potencjał przewozowy, zdobywać nowe rynki i nowych klientów.

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)
<b>Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo </b><br />
<br />
- Rynek czeski jest dla nas kluczowy ze względu na liczne połączenia ze Śląskiem. Czechy są też bramą do Adriatyku, co stwarza doskonałą szansę na wydłużenie tras naszych pociągów.
Przewozy towarów koleją w krajach UE

Wcielając w życie strategię podboju rynków zagranicznych, PKP Cargo podąża dwiema ścieżkami: poprzez rozwój organiczny i akwizycje. Wydaje się, że do celu szybciej doprowadzi spółkę ta druga.

Niemiecka firma konsultingowa SCI Verkehr przewiduje, że unijny rynek kolejowych przewozów towarowych będzie rósł w ciągu najbliższych pięciu lat średnio po 1,3 proc. rocznie. Pod warunkiem, że operatorzy dostosują swój potencjał "do zmiennych warunków i odzyskają stabilny wzrost".
Kilku z nich już rozpoczęło restrukturyzację. Ale, jak podkreślają niemieccy analitycy, z miernymi efektami. Taka ich ocena dotyczy zwłaszcza spółek z Europy Zachodniej; w tym francuskiej Fret SNCF i włoskiej Trenitalia Cargo.

Coraz trudniej utrzymać pozycję w czołówce rynkowej stawki. Jak trudno, dowodzi przykład szwedzkiego Green Cargo, czwartego przewoźnika w Unii Europejskiej, który po trzech kwartałach 2014 r. dzięki restrukturyzacji odnotował 2 mln koron zysku operacyjnego, ale nadal ponosi stratę netto w wysokości 8 mln koron.

Wydaje się, że jeszcze gorzej mają się operatorzy w naszej części Europy. Z jednym wyjątkiem: PKP Cargo...

Na południu...

We wrześniu 2013 r. Rumuni sprzedali, pod naciskiem MFW, za 202 mln euro, 51 proc. akcji swego narodowego operatora cargo - CFR Marfă. Jednak ich nabywca, prywatna spółka Grup Feroviar Român (GFR), do dziś ma z nim poważne problemy. CFR Marfă nie odnotowała bowiem zysku od 2007 r. i wciąż ponosi ciężkie straty. W 2013 r. - 47 mln euro, przy przychodach rzędu 290 mln euro.

Nie doszło do sprzedaży 74 proc. udziałów przewoźnika chorwackiego, państwowej spółki HŽ Cargo. Do transakcji i tu przymierzała się GFR, ale w styczniu 2014 r. zerwano negocjacje. Stało się tak dlatego, że Rumuni nie potrafili przedstawić dowodów na to, że otrzymają bankowe gwarancje na sfinalizowanie transakcji. Żądali też od rządu w Zagrzebiu wyłączności na obsługę ruchu towarowego w Chorwacji i pokrycia kosztów wynikających ze sporów prawnych, w które HŽ Cargo jest zaangażowana. Teraz chorwackiej spółce grozi bankructwo. W 2013 r. jej zadłużenie sięgało około 750 mln zł. Wstępnym warunkiem sanacji firmy jest zwolnienie 1100 - spośród prawie 3500 - pracowników oraz obniżka funduszu płac o 20 proc. Aktualnie niewiele się tam jednak dzieje.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP