PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pod skrzydłami państwa

Autor: Nowy Przemysł (Piotr Stefaniak)
16-03-2013 19:10 |  aktualizacja: 10-05-2013 13:16
Pod skrzydłami państwa
Udział największych przewoźników w polskim rynku

Nikt nie poskąpi wysiłków dla obrony dóbr narodowych. Ale są granice. W przypadku LOT-u wyznaczają je - bezkarność w zarządzaniu i koszty dla podatników.

Lotnisko Budapest Liszt Ferenc obsłużyło w zeszłym roku 8,5 mln pasażerów. To poziom sprzed kryzysu, choć niższy od rekordu wszech czasów z 2011 r. (8,9 mln pasażerów). Zarząd tego portu 4,5-procentowy spadek wiąże raczej z przewlekłym kryzysem gospodarczym niż z utratą głównego przewoźnika. To odpowiedź na pytanie, czy upadek (w lutym 2011 r.) narodowych węgierskich linii lotniczych Malév zaszkodził pasażerom i lotnisku.
Feniks się odrodził

Pustkę po nich szybko wypełniły inne linie lotnicze. Lufthansa już w ciągu 72 godzin rozpoczęła loty z Budapesztu do Hamburga i Berlina. W kilka tygodni miejsce bankruta wypełniło kilkanaście linii. Są wśród nich węgierski WizzAir, mający dziś połączenia z 32 portami w Europie (przed rokiem - 26) i Ryanair (powrócił na Węgry po rocznej nieobecności).

Malév upadł, bo miał 205 mln euro długów, a Komisja Europejska w styczniu 2012 r. nakazała spółce zwrot 280 mln euro subsydiów publicznych z lat 2007-10. "To była kropla, która przelała czarę" - powiedział premier Viktor Orban, który zapewne stał za decyzją, by przerwać podawanie przewoźnikowi kroplówki. Mimo że spółka przynosiła rocznie 230 mln euro przychodu, była jednym z najważniejszych eksporterów i miała 40-proc. udział w ruchu portu budapeszteńskiego.

We Włoszech do września 2008 r. rząd posiadał prawie połowę akcji Alitalii (zatrudnienie - ok. 19 tys. osób, roczne straty - prawie 400 mln euro). Ustępujący w kwietniu tegoż roku rząd Romano Prodiego zadecydował o przyznaniu liniom 300 mln euro pożyczki. Argumenty? Upadek Alitalii wywołałby "całkowity chaos w transporcie lotniczym we Włoszech".

Koncepcję pomocy zmienił nowy premier Silvio Berlusconi, doprowadzając do przejęcia "zdrowej" części przewoźnika przez prywatną grupę włoskich inwestorów - CAI i utworzenia nowej Alitalii, zatrudniającej 12 tys. osób.

Podsumowując w końcu stycznia skutki tej operacji, nazwanej Feniks, dziennik "La Repubblica" pisał: "Nigdy więcej ani jednego euro z publicznych pieniędzy dla Alitalii". W ocenie gazety, trwająca cztery lata operacja kosztowała grubo ponad 3,2 mld euro. Same odprawy dla zwalnianych pracowników sięgały 700 mln euro. Jako "demagogiczne szaleństwo" oceniła "La Repubblica" te działania, podjęte jako patriotyczny gest za pieniądze publiczne.
Udział największych przewoźników w polskim rynku  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP