PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Podręcznik Smarowniczy LOTOS OIL (cz. IV)

Autor: LOTOS OIL
22-12-2010 00:00

W kolejnym odcinku „Podręcznika Smarowniczego” zajmiemy się podziałem olejów na mineralne i syntetyczne, oraz stosowanymi do ich produkcji dodatkami uszlachetniającymi. Nasz podręcznik został opracowanego przez ekspertów spółki LOTOS OIL SA. Publikacja, którą oddajemy do Państwa rąk ma dostarczyć bardzo podstawowej wiedzy i pomóc w rozwiązywaniu problemów w własnym zakresie czy też z pomocą naszego specjalisty. Autorami podręcznika są Marek Dębiński, Piotr Niemiec, Rafał Mirek i Sławomir Poszelężny. Przypominamy Szanownym Czytelnikom, że jesteśmy otwarci na Wasze problemy i pytania.

Aktualne zadania służb utrzymania ruchu w przemyśle stanowią najogólniej rzecz biorąc wypadkową celów ilościowych, kosztowych i jakościowych. Nagromadzone doświadczenie wyniesione z kontaktów w przemyśle przywiodło nas do konkluzji, że dostępność wiedzy na temat środków smarnych i ich stosowania cechuje pewna nierównowaga. Jeden obszar stanowią dostępne obszerne publikacje poradnikowe a także akademickie a z drugiej wydawnictwa producentów obejmujące niewiele ponad katalog produktowy. Często i wiemy to z praktyki wyjaśnienia domagają się sprawy proste, ale ważne, mające w danej sytuacji swoje konsekwencje jak wspomniałem na początku ilościowe, kosztowe i jakościowe. Smarowanie było i będzie i nie miejmy, co do tego złudzeń wiedzą nabywaną w którejś tam kolejności w palecie przedmiotów niezbędnych specjaliście od utrzymania ruchu.
Oleje mineralne i syntetyczne

Podział olejów podstawowych na „syntetyczne” i „mineralne” jest podziałem powszechnie używanym, nie jest to jednak podział jednoznaczny.

Wg jednej z definicji olejami syntetycznymi są tylko oleje otrzymywane w wyniku chemicznej syntezy z prostych molekuł, o jednoznacznie określonej budowie.

Wg innej, szerszej, definicji są to oleje otrzymywane z materiałów wyjściowych poprzez zmianę struktury ich cząsteczek i przekształcenie ich, w wyniku reakcji chemicznych, w nowe, odmienne cząsteczki w porównaniu z substancjami występującymi w środowisku naturalnym niezależnie od materiału wyjściowego podlegającemu przekształceniom.

Najważniejszym wnioskiem płynącym z obu w/w definicji jest konkluzja, że wg pierwszej z nich olejami syntetycznymi są oleje podstawowe grupy IV i V a wg drugiej również oleje podstawowe grupy III (a nawet grupy II). Pewnym kompromisem, stosowanym w opisach marketingowych, jest podział olejów „syntetycznych” na oleje syntetyczne i hydrosyntetyczne.

Precyzyjny i jednoznaczny opis środka smarowego następuje, zatem jedynie poprzez określenie numeru grupy oleju podstawowego wchodzącego w jego skład.

4. Dodatki uszlachetniające do środków smarowych

Stosowane w środkach smarowych dodatki mają na celu zarówno ochronę powierzchni metalu stanowiącego skojarzenie trące (np. inhibitory korozji i rdzewienia) jak też podnosić, jakość oleju bazowego.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 134 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

579 093 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP