Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polacy awansują w międzynarodowych koncernach. Czym wygrywają?

Autor: Mirosław Piątkowski
22-11-2015 08:57 |  aktualizacja: 22-11-2015 09:01
Polacy awansują w międzynarodowych koncernach. Czym wygrywają?

Nasi rodacy coraz częściej wygrywają bój o eksponowane stanowiska. foto: fotolia

Polskim menedżerom drugi szereg już nie wystarcza. Świetnie sobie radzą na czele międzynarodowych zespołów. Sukcesy przypisują po części cechom narodowym i trudnej historii.

Niespełna pół roku temu zamienił Wrocław na Luksemburg. Przeprowadzkę wymusił awans. Z funkcji prezesa polskiego oddziału na jedno z najważniejszych stanowisk w europejskiej centrali spółki Fanuc Robotics (czołowy producent robotów przemysłowych na świecie). Japońscy właściciele chcą, by te międzynarodowe struktury były tyglem kultur. A docenienie Konrada Grohsa - uważa doceniony - oznacza też uznanie dla polskiego stylu zarządzania.
- Zabrzmi pewnie jak banał, ale tego wyróżnienia nie łączę jedynie z osobistymi osiągnięciami. Kadra kierownicza w Polsce jest doskonale przygotowana do pracy na najwyższych szczeblach korporacji. W Nowym Jorku, Londynie czy Tokio już o tym wiedzą - uśmiecha się Grohs, dyrektor generalny europejskiego działu marketingu i pionu wsparcia sprzedaży w Fanuc.

Polski wkład

Nasi rodacy coraz częściej wygrywają bój o eksponowane stanowiska. Pierwszym pracownikiem Google’a w Polsce był Adam Kwaśniewski. Dziś, jako dyrektor ds. operacji biznesowych na Bliski Wschód i Afrykę, pracuje w Dubaju. Innym przykładem jest Jacek Levernes, członek zarządu HP Europe. A Katarzyna Westermark to prezes i dyrektor generalny The Walt Disney Company na Europę Środkową i Wschodnią. Co typowo polskiego wnoszą do międzynarodowej kultury korporacyjnej?

Pesymiści twierdzą, że... nic. Koncerny na świecie stosują te same procedury, standardy, identyfikacje wizualne. Margines dowolności jest wąski. Skoro globalizacji uległa nawet francuska, niemiecka czy brytyjska specyfika, to jak nasza polska swojskość miałaby się jej oprzeć?

Optymiści przyznają, że jesteśmy młodą gospodarką, nie zdążyliśmy jeszcze dojrzeć, okrzepnąć i dużo wody w Wiśle upłynie, zanim krajowy biznes dorobi się tak mocnych nazwisk jak Stephen Covey, Peter Dracker czy Jack Welch. Dodają jednak z mocą: choć nie ma polskiej szkoły zarządzania, jest polski styl: wyrazisty, niepowtarzalny, rzucający się w oczy.

- Warto zwrócić uwagę na charakterystyczne dla krajowych firm płaskie struktury zarządzania, które wpływają na szybkość podejmowania decyzji, sprzyjają komunikacji i skracaniu ścieżek formalnych. Zapewnia to wyjątkową zwinność działania i sprawną reakcję na potrzeby rynku - wskazuje Ronald Binkofski, dyrektor generalny w polskim oddziale Microsoftu.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP