Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska motoryzacja: mocna, ale tracąca znaczenie w gospodarce

Autor: Piotr Stefaniak
15-12-2013 16:34
Polska motoryzacja: mocna, ale tracąca znaczenie w gospodarce
Produkcja polskiego przemysłu motoryzacyjnego

Sektor motoryzacyjny, dzielnie broniący się przed skutkami spowolnienia, sprzedał za granicę w lipcu wyroby za 1,54 mld euro. To czwarty z rzędu miesiąc rosnącego eksportu. Jednak udział motoryzacji w produkcji przemysłowej Polski maleje, gdyż inne sektory rozwijają się szybciej.

W okresie styczeń - lipiec przychody z eksportu polskiego sektora motoryzacyjnego sięgały 10,8 mld euro i były już tylko 0,7 proc. niższe r/r. Do krajów Unii Europejskiej trafiło ponad 80 proc. tych towarów, przy nadal malejącej dynamice (95,5 proc.). Natomiast eksport na rynki pozaunijne niezmiennie rośnie - w ciągu siedmiu miesięcy aż o 18,7 proc. Największa wartość w łącznym eksporcie po siedmiu miesiącach przypadła na części i akcesoria - 4,2 mld euro, o 3,8 proc. więcej niż w ub.r. Samochodów osobowych i towarowo-osobowych sprzedano za granicę za 3,2 mld euro, o 3,2 proc. mniej r/r. Według analizy AutomotiveSuppliers, ten rok sektor motoryzacyjny zamknie eksportem 17,3-17,8 mld euro, czyli takiej samej lub nieznacznie większej wartości niż w 2012 r.
Polskie trendy warto jednak widzieć na szerszym europejskim tle. Praktycznie żaden koncern motoryzacyjny (według ostatniego przekazu Stowarzyszenia Europejskiego Producentów Samochodów) nie wypracowuje zysków w Europie; firmy utrzymują się na powierzchni dzięki dochodom z działalności międzynarodowej.

Z kolei światowy rynek motoryzacyjny napędza wzrost sprzedaży w krajach BRICS. To one sprawiły, że przemysł automotive miał tylko dwa lata bessy (2008-09), by już w 2010 roku przewyższyć z nawiązką poziom sprzedaży sprzed kryzysu.

W tym roku na świecie sprzedanych zostanie ok. 83 mln samochodów osobowych i dostawczych, o 2,5 proc. więcej niż w 2012 r., z czego co czwarty w Chinach. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. globalna sprzedaż General Motors wzrosła o 4,6 proc. - głównie dzięki Chinom, gdzie koncern uplasował 40 proc. produkcji, co pokryło blisko siedmioprocentowy spadek w Europie.

Już w 2016 roku, jak szacuje KPMG, globalny rynek motoryzacyjny podwoi się w porównaniu z 2005 rokiem, a nabywców znajdzie 102 mln aut. I znów - głównie dzięki krajom BRICS.

Mimo korzystnych sygnałów z ostatnich miesięcy, polski przemysł motoryzacyjny nadal związany jest - jak widać bardziej na złe niż na dobre - z rynkiem europejskim, który w tym roku pewnie znów się skurczy, o 3-4 proc. W latach 2008-12 produkcja samochodów w Polsce spadła aż o 36 proc., czyli ponad dwukrotnie więcej niż średnio w UE. Tu nie widać zahamowania spadku, bowiem po trzech kwartałach wytworzono o 13,3 proc. mniej aut. Nie inaczej jest ze sprzedażą nowych aut. Po trzech kwartałach popyt zwiększył się co prawda o 3,2 proc., ale liczony od niskiej bazy. Ponadto Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego szacuje, że 10-12 proc. tej sprzedaży stanowi reeksport, tj. zakupy obcokrajowców w Polsce. Sprzedaż netto aut nadal więc maleje.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Produkcja polskiego przemysłu motoryzacyjnego  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP