PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polski kapitał szuka przestrzeni

Autor: Piotr Stefaniak
14-03-2011 00:00

Krajowe spółki kupują zagraniczne zakłady. Po 20 latach rozwoju w Polsce doszły do punktu, w którym produkcja za granicą może się opłacać bardziej niż prosty eksport.

Siłą napędową bezpośrednich inwestycji zagranicznych na świecie są korporacje - uważa Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
Mają one znaczne rezerwy gotówkowe, które wykorzystują do ekspansji. Łatwiej się przecież rozwijać, kupując gotowy biznes niż w sposób organiczny. Czy pośród ekspansywnych olbrzymów jest miejsce dla mniejszych? Tak, bo co pewien czas karty idą do tasowania. Gwiazdy nagle zapadają się w nicość, robiąc przestrzeń dla nowych firm.

To czas dla pretendentów, którzy czekali na taką okazję.

Na rynku europejskim materiałów budowlanych jest kilka globalnych koncernów i mnóstwo średnich lub małych producentów. Zwykle dochodzą do pewnego pułapu zysków, borykają się z sukcesją...

- W latach 2007-08 objeździliśmy potencjalne "cele" akwizycji, ale okazało się, że już tam byli lub wkrótce się zjawią wszyscy wielcy, także fundusze i banki inwestycyjne - mówi Konrad Marchlewski, wiceprezes Atlasa. - Wyceny były niebotyczne, wskaźnik P/S (iloraz ceny akcji i wielkości sprzedaży spółki przypadającej na jedną akcję - red.) przekraczał nawet trzy punkty, a wskaźnik P/E (cena do zysku) dochodził do 70 proc. To były projekty nie dla nas.

Nastał kryzys. Z dnia na dzień z gry odpadły instytucje finansowe. Po roku problemy z płynnością miała też konkurencja. Do akcji wkroczył Atlas, notujący stabilny wzrost. W ubiegłym roku przejął trzy spółki rumuńskie z Grupy Romcolor oraz białoruską spółkę Tajfun (produkcja zaprawy budowlanej).

Zdaniem zarządu Grupy Atlas, Romcolor bardzo umiejętnie wykorzystywał unijne środki na rozwój, wymaga jednak dodatkowych nakładów finansowych oraz pomocy w sferze badawczo-projektowej i nowoczesnych systemów sprzedaży. Dlatego Atlas planuje zainwestować w tę firmę w ciągu najbliższych dwóch lat 5 mln euro. Tamtejszy rynek (ponad 22 mln obywateli) jest drugim co do wielkości - po polskim - rynkiem na wschodzie Unii Europejskiej.

- Z Rumunii śmiało możemy zaopatrywać także rynki węgierski, serbski i mołdawski - dodaje Henryk Siodmok, prezes zarządu. - Ponadto Romcolor jest producentem bardzo dobrych farb rozpuszczalnikowych, wodnych i specjalistycznych, których my nie produkujemy, więc wzbogacają one naszą ofertę produktową i uzyskujemy efekt synergii.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP