PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polski terminal LNG: przymiarki i kryzysy

Autor: Marcelina Gołębiewska
14-11-2005 00:00
Polski terminal LNG: przymiarki i kryzysy
Europejski import LNG. Zdolności przerobowe terminali w mld m sześciennych. Europejski miesięczny import LNG w kwietniu 2005 r. (w tys. ton).

Budowa terminalu LNG może być pierwszym tak istotnym krokiem w kierunku liberalizacji gazowego rynku: po prostu dlatego, że nie musi go budować (wyłącznie) PGNiG. Terminal pozostaje jednak strategiczną inwestycją, prawdopodobnie niemożliwą do zrealizowania bez politycznej decyzji i powiązanego z nią zaangażowania dzisiejszego gazowego monopolisty.

W październiku PGNiG rozpisał przetarg na realizację studium wykonalności terminalu LNG (gazu skroplonego) na polskim Wybrzeżu. W tym samym czasie niezależna od PGNiG spółka zainteresowana zorganizowaniem konsorcjum do budowy terminalu gazu skroplonego w Gdańsku czekała już, jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, na podpisanie listów intencyjnych z partnerami i liczyła, że wkrótce uruchomi „kilkaset tysięcy dolarów” na wykonanie poprzedzających inwestycję analiz. Nieoficjalnie też było wiadomo, że PGNiG jest gotów wydać na studium wykonalności importu skroplonego gazu do miliona euro.

Stary temat, nowy impuls


Obaj potencjalni inwestorzy (chociaż PGNiG zdecydował się zlecić studium opłacalności projektu samodzielnie) rozmawiali z Orlenem (potężnym odbiorcą gazu), z Grupą Lotos i będącym głównym udziałowcem Naftoportu PERN. Zalążek nowego konsorcjum, mającego powstać przy wsparciu BRE Banku, liczył szczególnie na partnerstwo Portu Gdańskiego, ale także samego PGNiG. Konsorcjum mówiło o budowie terminalu LNG w gdańskim Porcie Północnym. PGNiG, dla którego po 1996 roku opracowano już analizy budowy terminalu (robiły to Projmors, Kellog i Nywig), nie chciał opowiedzieć się za konkretną lokalizacją.

PGNiG po wielu miesiącach badań, dotyczących morskiego importu gazu (spółka nie informowała o jakichkolwiek wynikach tych prac), wrócił do kwestii importu gazu skroplonego na fali ponownego wzrostu zainteresowania dywersyfikacją po podpisaniu rosyjsko-niemieckiego porozumienia o budowie omijającego Polskę gazociągu pod dnem Bałtyku. Powrót do tematu ma najwyraźniej związek także z politycznym poparciem dla takiej drogi dostaw gazu, sformułowanym przez Platformę Obywatelską. Te same czynniki skłoniły zresztą do zwiększenia aktywności jeszcze formalnie nie ukonstytuowane konsorcjum „gdańskie”.

Jeszcze w 1996 roku PGNiG i Port Gdański podpisały list intencyjny w sprawie udostępnienia terenu pod budowę terminalu gazu skroplonego. Analiz projektu (a był to pierwszy projekt LNG na tyle duży, by przyczynić się do dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia kraju w gaz) podjęło się konsorcjum PGNiG, Banku Śląskiego i Pekao SA. Z tego okresu pochodzą też wspomniane i – zdaniem części osób znających „temat LNG” – do dzisiaj cenne analizy. Ma z nich wynikać przewaga (droższej niż szczecińska) gdańskiej lokalizacji terminalu, związana z parametrami portu i możliwością zbudowania w pobliżu Gdańska podziemnego magazynu.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP