PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polskie porty zyskują na znaczeniu

Autor: Piotr Stefaniak
09-05-2015 09:14 |  aktualizacja: 09-05-2015 09:15
Polskie porty zyskują na znaczeniu

foto: andrzejwawok.com, Piotr Waniorek, Paweł Pawłowski, Szymon

Najpóźniej w ciągu dekady główne polskie porty podwoją zdolności przeładunkowe. Budujemy, jak przed wojną, drugą i trzecią Gdynię.

Choć polska gospodarka jest w Unii szóstą pod względem wielkości PKB i obrotów handlu zagranicznego, żaden nasz port nie jest kluczowy dla UE - wynika z danych Eurostat ("Maritime port activity in the EU"). Znajdujemy się dopiero na 14. miejscu w zestawieniu przeładunków w portach morskich. A pierwsza siódemka państw ma 3/4 udziału w przeładunkach w unijnych portach.
Mamy duży pas morza i porty. Możemy pośredniczyć w obsłudze transportu zagranicznego, także sąsiadów z południa. Ale nadal połowa towarów naszego handlu zagranicznego w transporcie morskim przechodzi przez obce porty.

Efekt? Mniej zarabiają polskie porty i firmy obsługujące obroty handlu zagranicznego. Nasi gestorzy ładunków płacą więcej za usługi na Zachodzie i pokrywają koszty dłuższego transportu z Niemiec lub Holandii. Traci też państwo: tylko między 2012 a 2013 r. budżet nie zyskał (z tytułu braku uiszczania cła importowanych towarów spoza UE) ok. 900 mln zł - szacuje kancelaria prawno-finansowa Easy Ocean z Gdyni.

Na mapie świata

Byt portów zależy głównie od światowego handlu; w 2013 r. (najnowsze dane UNCTAD) drogą morską przewieziono blisko 9,6 mld ton towarów. Stanowiły 80 proc. łącznych obrotów (w ujęciu wagowym). Tyle też towarów przeładowano w portach. W Unii porty pośredniczą w niecałych 3/4 łącznych obrotów handlowych.

W 22 krajach UE z dostępem do morza porty zatrudniają bezpośrednio 1,5 mln osób. Mnożąc te stanowiska przez wskaźnik 4 lub 5, w otoczeniu i na zapleczu portów żywią potężną grupę podatników. Najbardziej dynamicznie od 30 lat rosną obroty morskich terminali kontenerowych. Do roku 2018 ich zdolności przeładunkowe na świecie zwiększą się o 1/3 w porównaniu z 2013 r., tj. do 849 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) - tak ocenia firm konsultingowa Drewry. A w 2004 r. wynosiły one 363 mln TEU… Ponad piąta część zdolności przeładunkowych należy do Chin (z Hongkongiem) i Singapuru.

Słychać, że nasza gospodarka zalicza się do siedmiu najbardziej perspektywicznych, podtrzymujących globalny rozwój gospodarczy i handlowy. Ale prognozy dla polskich portów bywają umiarkowanie optymistyczne.

- Największą dynamikę obrotów do 2050 r. - może i siedmiokrotnie większą niż w 2010 r. - odnotują porty Chin i Indii, sześciokrotną - afrykańskie, czterokrotną - Ameryki Południowej; w Europie, w tym w Polsce, przeładunki nie przekroczą w tym okresie 2,5-krotności - ocenia Lauri Ojala, profesor z Turku School of Economics.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP