Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pomysł na kolej

Autor: Adrian Furgalski*
08-01-2006 00:00
Pomysł na kolej

Gdyby zlikwidować jedną tylko główną magistralę kolejową, to w zamian – dla przewiezienia takiej samej liczby pasażerów i towarów – konieczne byłoby wybudowanie 20- pasmowej autostrady. Nowoczesna kolej w Polsce jest potrzebna tak samo jak sprawna sieć drogowa.

Państwo jest w takim samym stopniu właścicielem dróg asfaltowych, jak i dróg żelaznych. Mimo to nie traktuje obu tych gałęzi transportu na równych zasadach. Środki na drogi rosną, podczas gdy inwestycje kolejowe są zagrożone na skutek niewystarczającego finansowego zaangażowania państwa. Polityka polskiego rządu jest jak na razie sprzeczna z polityką prowadzoną w Unii Europejskiej wobec branży kolejowej i narusza zapisy traktatu akcesyjnego przewidującego wydatkowanie środków na inwestycje drogowe i kolejowe w proporcji 6:4.
Istnieje realne zagrożenie, że z powodu braku środków na wkład własny, Polska nie wykorzysta znacznych funduszy europejskich, dzięki którym możliwe byłoby nadrobienie wieloletnich zapóźnień inwestycyjnych, dając przy okazji silny impuls rozwojowy dla całej gospodarki.


Nie tylko autostrady


Kolei w Polsce sprzyja powierzchnia i liczba mieszkańców, korzystny układ geograficzny i kilka aglomeracji liczących od 500 tys. do 3 mln mieszkańców. Podczas gdy przez Europę pociągi mkną z prędkością 300 km/godz., u nas, chociażby na Śląsku, pociągi rozwijają „zawrotną” prędkość 20 km/godz.; przy większej doszłoby do wykolejenia. Na całej sieci kolejowej statystycznie pociąg musi zwalniać co 3 km, żeby się nie wykoleić. Granica bezpieczeństwa została już osiągnięta i teraz może być tylko gorzej.

Wyobraźmy sobie, co działoby się na polskich drogach, gdyby nie było kolei. Gdyby zlikwidować jedną tylko główną magistralę kolejową, to – chcąc przewieźć taką samą liczbę pasażerów i towarów – konieczne byłoby wybudowanie 20-pasmowej autostrady.

Sama spółka PKP Cargo, nie licząc prywatnych przewoźników, rocznie przewozi ponad 150 mln ton ładunków, z czego 15 mln ładunków niebezpiecznych, których przewóz przez miasta i osiedla jest zabroniony. Jeden pociąg zabiera 1400 ton. Zastąpić go musiałoby 50 tirów. Trzeba byłoby odbyć 5 mln przejazdów zrealizowanych przez 33 tys. samochodów ciężarowych więcej, żeby przewieźć ładunki samej PKP.

W sezonie grzewczym do polskich elektrowni nie da się przewieźć ogromnych ilości węgla inaczej jak tylko pociągiem. Poza tym pojawienie się większej ilości ciężarówek na polskich drogach drastycznie obniżyłoby poziom bezpieczeństwa. Już dzisiaj ginie na nich blisko 6 tys. osób rocznie. Straty z tytułu wypadków drogowych wynoszą 17 mld zł, połowę rocznego budżetu służby zdrowia.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP