PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Port - czyli centrum biznesu

Autor: Marcelina Gołębiewska
18-05-2001 00:00

- Jak sprawić, by przeładowca z Finlandii przewiózł towary, na przykład, do portu w Gdyni i potem transportował je koleją do Gliwic? Przecież statek może wejść do portu w Gdańsku i Szczecinie, w Bremie i Rostocku. Zależnie od tego, co zaoferuje port. Bo dzisiaj port to centrum usług logistycznych. Centrum biznesu. I - centrum zysku. Port, jako centrum logistyki i dystrybucji dodaje do towarów nowe wartości. W granicach portów powstaje zaplecze usługowe i produkcyjne. W porcie w Rotterdamie samych rafinerii jest 5. Dawniej porty tylko przeładowywały towary. Obecnie, obsługa statków to ich najprostsza funkcja - przekonuje Andrzej Gdula, dyrektor Departamentu Transportu Morskiego w MTiGM.
Także polskie porty, po reformie portowej - samodzielne podmioty, powinny, w opinii Ministerstwa Transportu, szukać sobie miejsca w systemie TSL - transportu spedycji i logistyki. Mało tego - port ma inicjować tworzenie zaplecza swojej działalności, np. kolejowej sieci przeładunkowej i transportowej. Obserwowane jeszcze oczekiwanie na protekcjonizm państwa jest nieporozumieniem - twierdzi resort. Z drugiej strony, MTiGM widzi wzrost zainteresowania polskich portów morskich działaniami TSL. Pozycja polskich portów zależy m.in. od rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej, TEN - Transport. Zarazem nie zapominajmy, że port morski - na równi z portami rzecznymi, a także drogami kołowymi, kolejowymi i wodnymi - jest elementem TEN. A to oznacza, że zależność jest wzajemna: status polskiego portu warunkuje rozwój polskiego fragmentu sieci TEN. Z tego punktu widzenia - rozwijanie infrastruktury portowej sprzyja integracji z UE. Ponadto, tylko port mocno osadzony w systemie transportowym Europy, a także w systemie dostaw door-to-door nie straci znaczenia na unijnym Bałtyku.

W układzie TSL
Ministerstwo ocenia, że wczesne lata 90. to - z punktu widzenia integracji z układem TSL - czas bezpowrotnie dla portów stracony. Dopiero ustawa z 1996 r. o portach i przystaniach morskich zainicjowała i umożliwiła "europejskie" podejście do problematyki portowej. Teraz dobiega końca I etap reformy- utworzono podmioty zarządzające portami. Do 2003 r. sfera zarządzania portami zostanie oddzielona od sfery eksploatacyjnej. Już w 2000 r. dla portów opracowano założenia strategii rozwoju w ramach "Narodowej Strategii Rozwoju na lata 2000-6". Niestety, pozycja rynkowa portów słabnie. A wdrażanie reform idzie opornie. Jak poinformował 6 kwietnia 2000 r. US Szczecin, w polskich portach odnotowano spadek obrotów ładunkowych w stosunku do 1999 r. o 3,6%. Problem jednak - przekonuje resort - nie w statystyce, ale w możliwości wpisania portów w układ TSL Polski i Europy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 506 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP