PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Porty lotnicze w Polsce - za dużo czy za mało?

Autor: Nowy Przemysł (Piotr Stefaniak)
13-11-2015 06:15 |  aktualizacja: 13-11-2015 06:16
Porty lotnicze w Polsce - za dużo czy za mało?
Fot. Shutterstock.com

Mamy za dużo portów lotniczych. Mamy ich za mało, szczególnie w obsłudze cargo. Oba twierdzenia dają się uzasadnić. Oba można byłoby pogodzić np. w strategii rządowej dla sektora. Gdyby istniała...

W przyszłym roku irlandzka linia lotnicza Ryanair chce przewieźć 8,3 mln pasażerów startujących z Polski. Nieco skromniejsze plany - obsługę około 7 mln osób - ma węgierska Wizz Air, od niedawna własność amerykańskiego funduszu inwestycyjnego. Łącznie zabiorą co drugiego rodaka, jaki wsiądzie na pokład samolotu.
Nowy rozdział w historii naszego lotnictwa otworzyła liberalizacja rynku oraz samo wejście Polski do UE, wyzwalające gwałtownie popyt, np. osób wyjeżdżających za pracą. Ktoś musiał go zaspokoić.

- Szczególną rolę odegrały tanie linie lotnicze (LCC), które zaktywizowały też porty regionalne, jako pierwsze oferując połączenia "do" i "z" nich - mówi prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego.

To właśnie "lowcosty" razem z również niedrogimi przewoźnikami czarterowymi, wynajmowanymi przez operatorów turystycznych, poderwały Polaków w powietrze. Ale to one wyzwoliły też ambicje regionalne.

Odrabiamy zaległości

Jeszcze 20 lat temu statystyczny Polak leciał samolotem raz na piętnaście lat. W ubiegłym roku w ten sposób podróżowało dwóch spośród każdych trzech naszych rodaków.

Tak gwałtowny skok świadczy o tym, jak ubogi mieliśmy rynek lotniczy i... chude portfele. Statystyczny mieszkaniec w bogatszych krajach zachodnich korzysta z samolotów średnio trzy razy w roku.

- W czteromilionowej Irlandii odprawianych jest 30 mln pasażerów - przypomniał podczas niedawnej konferencji prasowej szef Ryanaira Michael O’Leary. Wskazywał wprost na potencjał polskiego rynku, a pośrednio na dystans do odrobienia.

I to właśnie robimy. Rynek podniebnych przewozów pasażerskich rośnie w tempie dwukrotnie szybszym (w ub. roku o 8,7 proc.) niż w UE (4,4 proc.).

Naprzeciw rosnącemu popytowi wyszły inwestycje portów lotniczych, zwiększające ich przepustowość. Zbiegło się to ze współorganizowaniem przez Polskę Piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku, ale także z możliwością wykorzystania środków unijnych z perspektywy finansowej 2007- 13 przez 10 portów, zaliczanych do sieci TEN-T.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP