PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Porty na fali

Autor: Piotr Stefaniak
26-11-2015 08:24 |  aktualizacja: 04-12-2015 07:09
Porty na fali

foto: shutterstock, Łukasz Dejnarowicz / Forum ,Adam Kozak

Janusz Jarosiński, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia<br />
&#8211; Walka konkurencyjna toczy się głównie między terminalami kontenerowymi Gdyni, Gdańska i Kłajpedy (tranzyt do Rosji). Będzie się ona zapewne nasilać, a kluczowy dla graczy będzie stan gospodarki polskiej oraz wielkiego odbiorcy dóbr &#8211; Rosji. Rozbudowywany terminal DCT w Gdańsku ma szanse osiągnąć pozycję zdecydowanego lidera w Zatoce Gdańskiej; pytanie tylko, czy odbędzie się to &#8222;kosztem&#8221; zapaści operatorów gdyńskich, czy przy dużym wzroście obrotów pozwoli na rentowną działalność podmiotów w obydwu portach Zatoki. Dorota Raben, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk<br /> &#8211; Koncentrować będziemy się na trzech zasadniczych kwestiach: na przywróceniu portowi jego tranzytowego charakteru &#8211; formuły portu globalnego względem rynków naszych południowo-wschodnich sąsiadów, na wzmacnianiu pozycji portu jako kluczowego hubu dla akwenu Morza Bałtyckiego; a także na przeobrażeniu w port V generacji, czyli w miejsce, w którym rozwija się przemysł przyportowy, co generuje wartość dodaną. Naszym celom sprzyjać niewątpliwie będzie rozbudowa funkcji logistycznych, co wpływa na coraz bardziej rosnące zainteresowanie inwestorów lokowaniem w naszym porcie magazynów, głównie z przeznaczeniem na produkty branży FMCG.

W ciągu dekady podwoić, a w niektórych przypadkach nawet potroić przeładunki towarów. Wiele analiz wskazuje, że polskim portom morskim ta sztuka się uda.

Z końcem tego roku zamknie podwoje najstarszy na kontynencie morski terminal kontenerowy - Europe Container Terminals (ECT City) w Rotterdamie.
Już w 1963 r. dyrektor portu, Frans Posthuma, nawiązał kontakt z ojcem współczesnego transportu kontenerowego, Amerykaninem Malcolmem McLeanem. A w kwietniu 1966 r. do Rotterdamu przypłynął z USA pierwszy "prawdziwy" kontenerowiec (wcześniej adaptowano do transportu np. masowce) SS Fairland… z 226 kontenerami dwudziestostopowymi (TEU) na pokładzie.

Dziś właściciel (od 2002 r. międzynarodowa grupa Hutchison Port Holdings - HPH, z przewagą kapitału z Singapuru) ETC zamyka: wysłużony terminal ma zbyt mały potencjał przeładunkowy, a zajmowane przez niego 65 ha stały się zbyt cenne. Ale to cztery pozostałe terminale kontenerowe w Rotterdamie wywindowały Rotterdam na pozycję nr 1 w Europie.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 359 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP