PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Porty na fali

Autor: Piotr Stefaniak
16-06-2016 06:29 |  aktualizacja: 16-06-2016 08:30
Porty na fali

foto: Paweł Pawłowski / Żelazna Studio, materiały prasowe

Przy porównywalnym zarządzaniu i programach inwestycyjnych przyszłość czterech głównych portów morskich rysuje się dobrze, ale różnie. Decydują warunki naturalne i... uśmiech koniunktury.

Płynąc Martwą Wisłą na południe od jej ujścia - za Nabrzeżem Bytomskim z lewej strony oraz za Wyspą Ostrów, z terenami byłej Stoczni Gdańsk - widzimy sielski krajobraz. Zielony brzeg i krzaki schodzące do samej wody. To strefa, gdzie wpływa Motława; tu kończy się Port Gdańsk, tu zaczynał się niegdyś stary port morski ze znanym z pocztówek żurawiem, Długim Pobrzeżem, z Ołowianką i Wyspą Spichrzów.
Korzenie

To tu wszystko się zaczęło - w X wieku. W rekordowym 1716 r. przeładowano w tym porcie ponad 250 tys. ton zboża. A przecież eksportowano też z Polski drewno, popiół i smołę, potaż, wosk i miód; sprowadzano korzenie, owoce południowe i towary luksusowe.

Dopiero pod koniec XIX - w dobie statków parowych i pierwszej rewolucji przemysłowej - obroty w Gdańsku sięgały miliona ton; to tylko dwukrotnie więcej niż sto lat wcześniej.

- W okresie międzywojennym przeładowywano tu w najlepszych latach po 7-8 mln ton. Dlatego już w 1933 roku Gdańsk przerósł młody port w Gdyni, który przed wojną obsługiwał 9 mln ton towarów - mówi Michał Stupak z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, z zamiłowania historyk.

Tereny portu nad naturalnie płynącą Martwą Wisłą mają jednak ograniczenia. Głębokość toru wodnego (ok. 10,2 metra) i jego szerokość tworzą ramy, w które mogą wpływać statki o nośności do 60 tys. DWT, a nie te największe, jakie przedostają się na Bałtyk (ok. 200 tys. DWT - normy te wyznacza Cieśnina Sund).

- Mimo tego Port Wewnętrzny ma nadal duży potencjał. W planie do 2020 roku aż 500 mln zł, z łącznych nakładów za 840 mln, przeznaczymy na pogłębienie o pół metra całego kanału portowego i modernizację 16 odcinków nabrzeży o długości 5,8 km - mówi Jerzy Melaniuk, wiceprezes ZMPG.

Daje to szansę zachowania uniwersalnego charakteru całego portu, co ważne - przy zmiennej koniunkturze. A jednak, jak dodaje wiceprezes, przyszłość całego portu, ujęta w planie do 2027 r., to zbudowanie "wyprzedzającej mocy" przeładunkowej. No i awans pod koniec przyszłej dekady do grona największych portów w Europie.

Mają to zapewnić głównie inwestycje w Porcie Zewnętrznym, zwanym też Północnym. Z głębokim torem przystosowanym do zawijania statków o zanurzeniu do 15,5 m i z bezpośrednim dostępem do morza.

Kamienie

Pierwsze nabrzeże zbudowano tam w latach 20. XX wieku, lecz krokiem milowym stało się oddanie do użytku w okresie 1974-75 dwóch terminali: węglowego i paliw płynnych. To wtedy obroty niemal potroiły się, z 10-12 mln ton z początku dekady do ponad 28 mln w 1978 r. Nowoczesna wówczas infrastruktura przeładunkowa wsparła dobrą koniunkturę na węgiel. Na pobicie tamtego rekordu Port Gdańsk czekał trzy dekady!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP