Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Postaw na tory

Autor: Piotr Stefaniak
02-06-2013 09:15 |  aktualizacja: 25-06-2013 12:07

Liczba przewozów towarowych koleją spada od ponad roku. Czy transport kolejowy odczuwa głębiej niż cała gospodarka skutki spowolnienia, czy też przyczyną są bariery systemowe?

Strażnice na Renie i Dunaju wyznaczały w starożytnym Rzymie granice Cesarstwa. Do tych rubieży docierają już, samodzielnie prowadzone, pociągi spółki PKP Cargo.
Od ub. roku do Austrii, od początku kwietnia br. - po Ren koło Duisburga; w połowie kwietnia - przekroczyły rzekę i wjeżdżają z Gliwic do belgijskiego portu w Zeebrugge.

Wcześniej były już w Niemczech, Czechach i na Słowacji.

- Ekspansja tej spółki poza Polskę stała się przymusem - wyjaśnia nam w rozmowie Łukasz Boroń, prezes zarządu PKP Cargo. Krajowy rynek przewozów stał się zbyt ciasny...

Po pierwsze ekspansja

W minionym roku o ponad 7 proc. zmalała praca przewoźników cargo.

Tendencja spadku trwa w tym roku i nie widać oznak jej przełamania.

Przewoźnicy mają trzy wyjścia.

Po pierwsze, walczyć cenowo o kurczący się rynek przewozów, kosztem rentowności. Po doświadczeniach z 2011 roku, spółki ostrożniej decydują się rzucać rękawice. Szczególnie że wiele jest zadłużonych. Ale niektórzy sięgają po gorący kartofel.

- Od kilku miesięcy znów nasila się walka cenowa - sygnalizował już na przełomie roku Christian Schreyer, prezes zarządu DB Schenker Rail Polska.

- Nie sądzę, aby w 2013 roku sytuacja istotnie poprawiła się na korzyść przewoźników.

Drugim wyjściem jest ekspansja zagraniczna.

Wymaga to m.in. uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa, uprawniającego do samodzielnych przewozów lokomotywami kierowanymi przez rodzimych maszynistów.

Takie rozwiązanie wybrało dotychczas zaledwie kilku przewoźników.

Poza PKP Cargo, np. CTL Logistics.

- Podczas gdy polski rynek maleje, my w minionym roku przewieźliśmy w Niemczech o 25,5 proc. więcej towarów r/r, wykonując o 30 proc. większą pracę przewozową. Ze względu na wszelkie działania biznesowe kraj ten wydaje się nam nadal interesujący - mówi prezes zarządu Jacek Bieczek.

Jego zdaniem, sprzyja temu polityka transportowa Niemiec. Obecnie już 62 proc. ładunków w kontenerach trafiających np. do portu w Hamburgu, transportowanych jest koleją, a nie drogami.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP