PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Powoli do szybkiej kolei

Autor: Dariusz Ciepiela
08-03-2006 00:00
Powoli do szybkiej kolei
Planowane nakłady inwestycyjne w latach 2007 - 2013

Być może jeszcze w marcu br. ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie studium wykonalności budowy linii kolejowej dużych prędkości Wrocław/Poznań – Łódź – Warszawa.

W 2005 r. PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły wniosek do ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury o przyznanie środków z funduszu ERDF (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego), z budżetu na lata 2004-2006, które mają być przeznaczone na opracowanie studium wykonalności budowy linii kolei dużych prędkości – mówi Przemysław Schaefer, dyrektor Biura Planowania Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe. – Wniosek został przyjęty przez komitet sterujący Funduszu, obecnie czekamy na decyzję Ministerstwa Transportu dotyczącą przyznania środków.
Teoretycznie, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, od chwili ogłoszenia przetargu do jego rozstrzygnięcia powinno upłynąć 52 dni. W praktyce ten czas może się wydłużyć, ponieważ obecnie niemal każdemu przetargowi towarzyszą protesty i odwołania. Samo opracowanie studium wykonalności potrwa około półtora, do dwóch lat, a jego koszt będzie liczony w milionach złotych. Szybka kolej ma jeździć po nowej linii, konieczne więc będzie rozstrzygnięcie kwestii przebiegu trasy, wykupu gruntu, z pewnością pojawią się kwestie związane z ochroną środowiska, trzeba będzie uzyskać wiele pozwoleń na budowę.

Kluczowe znaczenie będzie miał także wybór sposobu finansowania budowy szybkich kolei: czy będzie to finansowanie z wykorzystaniem środków z funduszy unijnych i budżetu państwa, czy w finansowanie włączą się samorządy lokalne, czy warto skorzystać z PPP.

– Decyzję o wyborze finansowania podejmie rząd, nastąpi to jednak dopiero po przygotowaniu studium wykonalności lub w trakcie jego opracowywania – przewiduje Schaefer, który przypuszcza, że studium wykonalności będzie gotowe pod koniec roku 2007 lub na początku roku 2008.

Maksymalna prędkość szybkich pociągów pasażerskich w krajach Europy Zachodniej wynosi dzisiaj około 270- -300 km na godzinę, a w Hiszpanii 330. Czas przejazdu szybką koleją z prędkością około 300 km na odległość 500-600 kilometrów jest krótszy od czasu podróży samolotem, przy większym komforcie jazdy.

Doświadczenia innych państw posiadających szybką kolej, zwłaszcza Hiszpanii, pokazują, że może być ona ważnym czynnikiem przyśpieszającym rozwój regionów leżących przy tej linii.
Planowane nakłady inwestycyjne w latach 2007 - 2013  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP