PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prawo wyboru sprzedawcy energii

Autor: Ireneusz Chojnacki
12-11-2010 00:00
Prawo wyboru sprzedawcy energii

Dobra obsługa klienta w elektroenergetyce pozwala obniżyć wskaźnik zmiany sprzedawcy nawet o około 30 proc. - mówi Jarosław Dmowski, młodszy partner w Boston Consulting Group.

- Dyskusje o polskiej elektroenergetyce często zaczynają się i kończą na kwestiach dotyczących potrzeb inwestycyjnych, budowy nowych elektrowni oraz sieci energetycznych. Tak jakby branża nie widziała odbiorców. Czy obsługa klientów jest w Polsce jeszcze ciągle sprawą trzeciorzędną z punktu widzenia interesów grup energetycznych?
- Do początku ubiegłego roku polskie firmy elektroenergetyczne nie doceniały znaczenia obsługi klientów oraz możliwości zmiany sprzedawcy przez klienta. Teraz jednak sytuacja zmienia się właściwe z dnia na dzień, a istotne zmiany rozpoczęły się od klientów biznesowych. W 2009 roku około 1500 firm, odbiorców grup taryfowych A, B i C, zmieniło sprzedawcę energii elektrycznej.

Ale już w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku sprzedawcę zmieniło około 2500 firm i proces ten będzie przybierał na sile. Przedsiębiorstwa elektroenergetyczne dostrzegły, że klienci biznesowi w poszukiwaniu oszczędności lub lepszej obsługi gotowi są na zmianę sprzedawców energii elektrycznej. Dlatego też rozpoczęły wprowadzanie zmian w modelu obsługi klientów. Będą one zmierzały do dostosowania i zróżnicowania standardów obsługi w zależności od potrzeb klientów.

- W Polsce rynek klientów biznesowych to około 75 proc. rynku sprzedaży energii elektrycznej; ale czy grupy energetyczne naprawdę miały powody, żeby bać się utraty klientów korporacyjnych?

- Klienci biznesowi, zwłaszcza największe firmy, zapewniają sprzedaż dużych ilości energii elektrycznej i w obecnej fazie rozwoju rynku w Polsce są zwykle głównym celem do przejęcia przez innych sprzedawców, w tym także przez nowe firmy wchodzące na rynek.

W krajach europejskich 35-50 proc. klientów biznesowych zmieniło dostawcę w ciągu 3 lat od momentu zliberalizowania rynku. Dlatego też przedsiębiorstwa elektroenergetyczne w Polsce koncentrują się na zatrzymaniu swoich klientów, ale jednocześnie podejmują działania, żeby pozyskać nowych klientów.

Na zliberalizowanych rynkach co roku zmienia sprzedawcę prądu 5-10 proc. gospodarstw domowych, a w Wielkiej Brytanii ten odsetek sięga nawet ponad 15 proc.

- Jak można na dłużej zatrzymać klienta biznesowego, dla którego, tak jak i dla innych odbiorców, główne kryterium wyboru sprzedawcy to cena prądu?



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP