Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes Avio Polska: przemysł lotniczy jest w przededniu rewolucji technologicznej

Autor: Piotr Stefaniak
04-10-2010 00:00
Prezes Avio Polska: przemysł lotniczy jest w przededniu rewolucji technologicznej

Trzy lata temu Krzysztof Krystowski, prezes Avio Polska, wymarzył sobie, żeby zbudować w Polsce najnowocześniejsze laboratorium lotnicze na świecie. Wątpiono wówczas powszechnie, by w naszym kraju mogło powstać "coś najnowocześniejszego"...

Trochę z przypadku, więcej z dobrej opinii o polskich pracownikach, w każdym razie na próbę - w Bielsku- Białej powstało w 2001 roku centrum zaawansowanej inżynierii lotniczej w postaci spółki Avio Polska. Tak zadecydował zarząd na czele z charyzmatycznym Giovanni Agnelli, wnukiem założyciela FIATA o tym samym imieniu, do którego spółka lotnicza Avio należała od 1908 roku. Po dwóch latach centrala zdecydowała się na otwarcie drugiej części tego biznesu, czyli zakładu produkcyjnego, który zaczął wytwarzać łopatki turbin do silników lotniczych i morskich. Jednak wkrótce po jego uruchomieniu - FIAT sprzedał w 2003 roku całą działalność lotniczą w postaci Grupy Avio amerykańskiemu funduszowi inwestycyjnemu, a ten sprzedał akcje Avio brytyjskiemu funduszowi Cinven.
Z tego powodu zmieniał się zarząd grupy. Gdy jesienią 2005 roku CEO został Orazio Ragni, zarząd postanowił rozszerzyć działalność firmy na terenie Polski, zarówno o sprzedaż, usługi remontowe, jak też o współpracę badawczo-rozwojową.

Zaplanował także zwiększyć inwestycje. Do realizacji tej strategii zatrudnił Krzysztofa Krystowskiego na stanowisko głównego dyrektora do spraw rozwoju biznesu.

- Nie ja byłem sprawcą zmiany strategii, ale to ja zostałem jej wykonawcą - mówi prezes Avio Polska. - Od 2006 roku przez kolejne dwa lata osiągnęliśmy korzystne wyniki i w Turynie powiedziano, że trafnie na nas postawili.

Presja rewolucyjna

Kryzys w ruchu lotniczym jest najgłębszy od zakończenia II wojny światowej.

Jak szacuje Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), w ostatniej dekadzie światowi armatorzy zanotowali wynik ujemny 49 mld dolarów, przy czym w 2008 r. było to minus 10,4 mld, a w ub.r. 9,4 mld. Najbardziej narażone na straty są regularne linie europejskie, które także w tym roku znów zanotują stratę operacyjną.

- W ub.r. przewoźnicy zredukowali o 8 proc. zatrudnienie, a średnią taryfę na 100 km o 15 proc. - mówi Grzegorz Jarczewski, pełnomocnik prezesa zarządu PLL LOT ds. współpracy z Regionalnymi Portami Lotniczymi.

To jednak może się okazać za mało, by wielu przewoźników wyszło na prostą.

Przemysł lotniczy stoi więc pod ścianą, ale też wszedł w przełomowy moment.




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP