PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes Lotosu: potrafiliśmy "oswoić" kryzys

Autor: Dariusz Malinowski
26-10-2009 00:00 |  aktualizacja: 05-11-2009 14:25
Prezes Lotosu: potrafiliśmy "oswoić" kryzys

Biznes jest sztuką realizmu i sentymenty nie grają tutaj roli. Tak długo, jak rosyjska ropa będzie dostępna po dobrej cenie z gwarancją bezpiecznych i terminowych dostaw, tak długo będziemy z niej korzystać - deklaruje Paweł Olechnowicz, prezes grupy Lotos.

- Polska jest jednym z krajów najlepiej radzących sobie z kryzysem gospodarczym. Jak ze spowolnieniem radzi sobie grupa Lotos, jaka jest kondycja firmy?
- Najtrudniejszy okres mamy chyba za sobą. Dotyczył on skumulowania się głównych prac inwestycyjnych przy Programie 10+, a więc i skumulowania się nakładów inwestycyjnych oraz wydatków. Dodatkowo w tym samym czasie mieliśmy 33-dniowy postój remontowy. Jak wiadomo, nie ma wówczas działalności operacyjnej, a są dodatkowe koszty. Przejście przez ten okres trudniejszego finansowania i koncentracji prac na terenie, gdzie normalnie pracuje ok. 2 tys. osób, a przy inwestycji dodatkowe 3,7 tys., przy remoncie jeszcze kolejne 1,5 tys., było trudnym wyzwaniem. Zwłaszcza że nie chcieliśmy zwiększyć kosztów. Z satysfakcją mogę powiedzieć, że logistyka, postęp prac, zarządzanie nimi były na tyle dobre, że poczyniliśmy nawet pewne oszczędności. Zachowaliśmy dobrą płynność finansową, spółka ma bezpieczną sytuację bilansową.

- Koszty pod kontrolą?

- Na początku roku, kiedy spodziewaliśmy się różnych trudności i ocenialiśmy ryzyka wynikające z kryzysu, podjęliśmy działania, które zdefiniowaliśmy w pakiecie antykryzysowym. Związane ze zdyscyplinowaniem wydatków, obniżeniem kosztów, poprawą efektywności, sprawniejszym zarządzaniem na rynku detalicznym i hurtowym.

- Czy ten kryzys oprócz niewątpliwego pogorszenia wyników firmy, odbił się jeszcze jakoś na jej działalności?

- Sądzę, że tak. Potrafiliśmy "oswoić" kryzys i tak zaprogramować walkę z nim, że wyszliśmy z niego obronną ręką. Z jednej strony zapewniliśmy otwartą drogę głównym projektom, takim jak 10+, czy niektóre działania rozwojowe w upstreamie, a z drugiej resztę spowolniliśmy po to, żeby wrócić do nich, gdy nastąpi poprawa koniunktury. Nastąpiła pełna, harmonijna koncentracja na głównym programie rozwojowym, który spółce zapewnia przyszłość. Kryzys wymusił pewne zmiany, ale kluczowe cele były i są realizowane.

- Spółka chwaliła się sporymi oszczędnościami, w czasie kryzysu to kluczowe. Które działania przyniosły wam największe oszczędności?

- Widząc w najtrudniejszych okresach, że mamy płynność na bezpiecznym poziomie i przewidując różne zdarzenia na rynku, podjęliśmy działania, tworzące tzw. dodatkową poduszkę finansową. To jest ten nasz pakiet antykryzysowy. W swojej konstrukcji ma on dwa bloki. Jeden zwany efektywnościowo-kosztowym. Efektywność ma bezpośrednie przełożenie na wynik finansowy. Oszczędności przekładają się i na wynik finansowy, i na bezpieczeństwo finansowania realizowanych projektów.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP