PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes PERN: nie zamierzamy konkurować z polskimi rafineriami, przeciwnie - chcemy synergii

Autor: Nowy Przemysł (Piotr Apanowicz)
12-07-2016 06:35 |  aktualizacja: 12-07-2016 10:49
Prezes PERN: nie zamierzamy konkurować z polskimi rafineriami, przeciwnie - chcemy synergii

foto: materiały prasowe

Wszystko wskazuje, że drugi etap gdańskiego terminalu będzie dedykowany chemii. Tu widzimy największy potencjał - mówi Igor Wasilewski, prezes PERN, w rozmowie z Nowym Przemysłem.

Terminal Naftowy PERN w Gdańsku rozpoczął komercyjną działalność. Jak - z perspektywy tych pierwszych tygodni - ocenia pan zainteresowanie jego usługami?
- Zainteresowanie jest większe niż możliwości terminalu. O jego skali najlepiej świadczy fakt, że powierzchnię magazynową firmy tradingowe i dostarczające ropę naftową dla polskich rafinerii zarezerwowały już na najbliższe dwa lata.

Nie znaczy to naturalnie, że możemy teraz z założonymi rękami czekać na kolejne oferty. Przed nami zadanie wcale nie łatwiejsze niż wybudowanie terminalu: chodzi o jak najbardziej efektywne wykorzystanie tego obiektu, osiągnięcie maksymalnych wpływów przy optymalizacji kosztów. A trzeba pamiętać, że to pierwszy morski hub naftowy w Polsce, który w dodatku działa zaledwie od kilku tygodni...

W jakim stopniu terminal przyczyni się do wzrostu przychodów PERN w 2016 r. i kolejnych latach? Kiedy przewiduje pan, że stanie się on rentowny, kiedy zaś można liczyć na zwrot z tej inwestycji?

- Przede wszystkim pamiętajmy, że inwestycje tego typu zwracają się w relatywnie długim okresie. Jeśli zatem mówimy o zwrocie tego przedsięwzięcia, musimy wziąć pod uwagę perspektywę przynajmniej kilkunastu lat, a może i dłuższą.

Znacznie ważniejsze jest jednak co innego: PERN, jako spółka odpowiedzialna za logistykę ropy naftowej, uruchamiając Terminal Naftowy w Gdańsku, nie tylko poprawiła bezpieczeństwo energetyczne kraju, ale zaoferowała klientom - czyli rafineriom i traderom - nowy wachlarz usług, wychodzących naprzeciw ich oczekiwaniom. Te oczekiwania z kolei były związane z globalnymi zmianami w kierunkach dostaw ropy naftowej, a więc z rosnącym znaczeniem frachtu morskiego.

Wracając zaś do pytania o rentowność inwestycji: dla PERN nie jest oczywiście bez znaczenia, kiedy terminal stanie się rentowny. Zrobimy wszystko, by stało się to jak najszybciej, ale znacznie istotniejsze są długofalowa współpraca z naszymi rafineriami, zwiększenie bezpieczeństwa dostaw surowca dla krajowej gospodarki oraz dywersyfikacja działalności firmy.

Przed zarządem PERN trudna decyzja w sprawie ewentualnej budowy drugiego etapu terminalu, czyli jego tzw. części produktowej, której niechętne są krajowe rafinerie, upatrując w niej wzrostu konkurencji na rynku paliw. Jak pan dziś ocenia szanse, że ten drugi etap zostanie zrealizowany?



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP