PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Private banking: Nisza dla bogacza

Autor: Marcin Grudzień
16-12-2004 00:00
Private banking: Nisza dla bogacza

Wbrew oczekiwaniom ze strony analityków finansowych w Polsce nie rośnie grupa klientów private banking. Powoli banki dostrzegają przyczyny stagnacji – a stąd już niedaleko do jej przełamania.

Dla bankowości inwestycyjnej skierowanej do osób fizycznych private banking jest tym, czym dla lotnictwa przemysł kosmiczny. Tutaj pracują najzdolniejsi ludzie, tutaj powstają najbardziej śmiałe koncepcje produktów i usług, z czasem udostępniane kolejnym grupom klientów. To tutaj wreszcie oferowane są gotowe – szyte na miarę – strategie zarządzania aktywami i pasywami niedostępne dla „zwyczajnych klientów".
Analitycy finansowi liczyli, że wejście Polski do UE zwiększy zainteresowanie tego typu usługami. Wymiernym dowodem tego zainteresowania miał być debiut duńskiego Jyske Bank, które specjalizuje się w obsłudze zamożnych klientów niszowych. Zamożni Polacy jednak niechętnie latają w kosmos. Być może usługi nie są tak rozwinięte, być może klienci nie tego spodziewają się słysząc hasło “private banking”.


Ekskluzywnie dla uboższych


Kryteria finansowe przyjęte przez banki w Polsce oferujące usługi dla najbogatszych klientów były daleko w tyle od światowych, zarówno w czasie wzrostu gospodarczego w latach 90-tych, jak w ostatniej czterolatce. By znaleźć się w kręgu takich klientów, wystarczyło mieć wpływy miesięczne 6 tys. zł (Bank Millenium SA) lub zgromadzone aktywa rzędu 100-500 tys. zł. Banki oferują swoim najlepszym klientom prestiż, dyskrecję, wygodę, oszczędność czasu i pieniędzy. Nie bez znaczenia jest możliwość korzystania z indywidualnego doradcy, dostępności do debetu, a także możliwość otrzymania kredytu hipotecznego na preferencyjnych warunkach. Jednak taka oferta przestaje być już atrakcyjna, bo niektóre jej elementy stały się dostępne dla zwykłych klientów.

Dojrzali uczestnicy rynków finansowych mają większe wymagania. Oczekują od banku obsługi obejmującej ochronę majątku (zarządzanie ryzykiem), planowanie w zakresie nieruchomości, czy emerytury, doradztwo podatkowe, czy inwestycyjne w zakresie zakupów akcji.

– Mój pierwszy private banking polegał na tym, że dostałem kartę innego koloru – wspomina prezes Jyske Polska, Radosław Kiełbasiński. – Teraz klient oczekuje szerokiej gamy produktów inwestycyjnych, skrojonych na potrzeby klienta. Dlatego doradca może zadzwonić i zaproponować naszemu klientowi zakup obligacji Gazpromu, oprocentowanych na poziomie 7 proc. w euro.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP