PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Producenci stali chcą być handlowcami

Autor: wnp.pl (Renata Dudała)
31-10-2010 00:00
Producenci stali chcą być handlowcami
- We współpracy z producentami dla nas najważniejsza jest rzetelność handlowa, bo cenę zawsze można wynegocjować - podkreśla Robert Wojdyna, prezes Konsorcjum Stali. - Z konkurencją należy się liczyć, choć nie odczuwamy przewagi producentów.

Producenci deklarują, że nie są zainteresowani segmentem dystrybucji, a jednocześnie coraz mocniej wchodzą na rynek. Konflikty i - często nierówna - rywalizacja stają się stałym motywem stalowego krajobrazu.

Jednym z efektów zaostrzającej się konkurencji na rynku dystrybucji stali jest silne zaangażowanie wytwórców w działalność handlową. Dystrybutorzy coraz częściej muszą uwzględniać politykę handlową hutniczych potentatów we własnych strategiach. Jak sami twierdzą, konkurencja na rynku dystrybucji będzie coraz większa. Dlatego dystrybucja inwestuje w centra serwisowe, poszerzając tym samym zakres usług.
Co może duży

Próby przejęcia segmentu handlu przez producentów stali podejmowane są nie od dziś.

Jest w tym niezaprzeczalna biznesowa logika - producenci dążą do integracji produkcji i dystrybucji, ale takie teoretycznie słuszne myślenie nie zawsze może przejść w efektywne rozwiązania. Jak słusznie zauważają dystrybutorzy wyrobów stalowych, są bowiem obszary rynku, do których duża korporacja nie dotrze lub - w przypadku prób dotarcia - poniesie koszty niewspółmierne do korzyści.

- Nie wiem, czy huta specjalizująca się w masowej produkcji powinna docierać do małych odbiorców, często zamawiających niewielkie ilości wyrobów - mówi Andrzej Ciepiela, dyrektor Polskiej Unii Dystrybutorów Stali. - W mojej ocenie jest to nieekonomiczne. Nie sądzę też, by duża firma koncentrowała się na drobnych odbiorcach. Tego typu próby z góry będą skazane na niepowodzenie.

Producenci podejmują (i zapewne nie ustaną w tych wysiłkach) próby przejęcia firm dystrybucyjnych, chcąc zwiększyć swe udziały w rynku.

W opinii dystrybutorów, zarówno przejęcia, jak i procesy konsolidacyjne będą miały miejsce na rynku. Producenci są zainteresowani korzystaniem z własnych kanałów dystrybucji i rozbudową sieci. Rośnie też ich zainteresowanie siecią niezależnych dystrybutorów.

- Widzą, że dystrybutorzy zarabiają i rozwijają swe biznesy - komentuje Robert Wojdyna, prezes zarządu Konsorcjum Stali. - Chcą zatem przejąć te obszary, które zapewniają wartość dodaną dystrybutorom.

Nie wszystkie transakcje dochodzą jednak do skutku, czego przykładem jest odstąpienie przed dwoma laty od rozmów w sprawie przejęcia Sambudu przez ArcelorMittal Poland. Obecnie na rynku mówi się o ewentualnej fuzji ArcelorMittal i należącej do Złomreksu spółki Cognor, choć żadna decyzja w tej kwestii jeszcze nie zapadła.
- We współpracy z producentami dla nas najważniejsza jest rzetelność handlowa, bo cenę zawsze można wynegocjować - podkreśla Robert Wojdyna, prezes Konsorcjum Stali. - Z konkurencją należy się liczyć, choć nie odczuwamy przewagi producentów.  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP