PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przemysł motoryzacyjny: A jednak się kręci!

Autor: (DC)
08-03-2005 00:00
Przemysł motoryzacyjny: A jednak się kręci!
Oszczędności związane z przenoszeniem produkcji do Polski

Mimo trudności, narzekań na masowy prywatny import używanych wozów branża motoryzacyjna jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki w kraju. Sektor ten stał sie liderem polskiego eksportu – ma w nim udział sięgający ponad 10 proc.

W eksporcie sektora motoryzacyjnego specjaliści wyróżniają zwykle trzy podstawowe grupy: samochody, części do samochodów i silniki. W Polsce eksport samochodów jest jedynym wyjściem dla producentów samochodów, ponieważ popyt wewnętrzny na nowe samochody maleje, co jest oczywiście związane z masowym importem samochodów używanych.
Zdaniem Bohdana Wyżnikiewicza, wiceprezesa Zarządu Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową ten import to problem przejściowy. Wyżnikiewicz prognozuje, że rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Polsce w najbliższych latach będzie szybszy niż rozwój gospodarki.

O tym, że sektor motoryzacyjny w Polsce rozwija się dobrze m.in. z powodu dużego eksportu, jest przekonany Wojciech Drzewiecki, prezes Zarządu firmy Samar monitorującej polski rynek motoryzacyjny. Jako przykłady podaje np. fiata pandę cieszącego się dużym powodzeniem na zachodzie Europy, czy towarowe modele Volkswagena: caddy i transporter.

– Sprzedaż na rynku krajowym jest stosunkowo niewielka, co jest m.in. efektem dużego importu samochodów używanych z państw Unii Europejskiej. W tym roku ten import nadal będzie się utrzymywał na wysokim poziomie – prognozuje Wojciech Drzewiecki. – Import spowodował znaczący spadek cen samochodów na rynku wtórnym, spadki sięgnęły nawet 30 proc. Oznacza to, że koszty wymiany samochodu znacznie się zwiększyły.

Prezes Samar liczy na działania rządu mające znacząco ograniczyć import używanych samochodów. Jego zdaniem trzeba przyjąć takie regulacje, które pozwalałyby na import samochodów stosunkowo nowych i przyjaznych dla środowiska.

Kto jest najatrakcyjniejszy?

W dyskusji o przemyśle samochodowym jak i o polskiej gospodarce w ogóle często pojawia się temat, który kraj z Europy środkowej jest najlepszy dla inwestorów i gdzie najlepiej ulokować nową inwestycję.

– Dla sektora motoryzacyjnego niewielkie znaczenie ma to, czy jego zakład ulokowany jest w Polsce, Czechach, Słowacji czy Węgrzech – wyjaśnia Marek Adamiak, dyrektor Delphi Poland. – Z naszego zakładu w Gdańsku jest większa odległość do Fiata w Tychach niż z naszego zakładu z Krosna czy Jeleśni do naszego odbiorcy na Słowacji.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Oszczędności związane z przenoszeniem produkcji do Polski  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP