PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Przewidywalność i stabilizacja w sektorze elektroenergetycznym

Autor: Dariusz Ciepiela
05-10-2007 00:00 |  aktualizacja: 05-10-2007 18:03
Przewidywalność i stabilizacja w sektorze elektroenergetycznym
Prof . Władysław Mielczarski, Politechnika Łódzka, European Energy Institute: rynek potrzebuje promocji

Otwarcie rynku od 1 lipca 2007 r. jest zabiegiem formalnym, dotyczącym tylko grupy odbiorców bytowych. Inni odbiorcy mogli z rynku energii elektrycznej korzystać już wcześniej. 

Powstanie rynku detalicznego, bo rynek hurtowy w zakresie ograniczonym przez KDT istnieje już od dawna, wymaga spełnienia kilku warunków, takich jak: dotarcie z informacją o możliwościach rynkowych do odbiorców oraz standaryzacja procedur zmiany sprzedawcy energii elektrycznej - tak, aby nie była ona kosztowna i uciążliwa. 

Większość odbiorców, szczególnie małych, nie wie o otwarciu rynku. Konieczne jest dotarcie do tych odbiorców z informacją o możliwościach zmiany sprzedawcy i płynących z tego korzyściach. Ważną rolę do odegrania ma Urząd Regulacji Energetyki. Konieczne jest, aby urząd ten opracował prostą broszurę z informacją rynkową dla odbiorców energii elektrycznej. Broszura taka powinna zostać rozesłana do wszystkich odbiorców wraz z rachunkami za energię elektryczną. Pożyteczne byłoby uruchomienie przez URE "call center" dla odbiorców energii, gdzie mogliby oni uzyskać poradę, jak skorzystać z rynku energii elektrycznej. 

Niezbędne jest też dotarcie z bezpośrednią informacją o rynku energii elektrycznej do jej małych i średnich odbiorców. Można to zrobić poprzez cykl konferencji dla stowarzyszeń, różnego rodzaju sektorów oraz dla samorządów. Gminy są właścicielami wielu obiektów, dla których kupują energię elektryczną. Skorzystanie przez gminy z rynku energii z pewnością nie tylko obniży koszty ich funkcjonowania, ale będzie przykładem dla innych. 

Konieczne są również proste i niedyskryminujące procedury, pozwalające zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Niezbędne jest instalowanie liczników elektronicznych. Tylko one pozwalają odbiorcom na kształtowanie kosztów zakupu energii poprzez odpowiednie zarządzanie odbiorami. Przekazanie informacji odbiorcom, w jaki sposób korzystać z energii elektrycznej, kiedy jest ona tania i jak ograniczać jej zużycie, kiedy jest droga, wymaga również akcji informacyjnej. 

Niezbędne jest również jak najszybsze odchodzenie od taryf na energię elektryczną, a tam, gdzie one jeszcze istnieją, takie ich kształtowanie, aby odzwierciedlały zróżnicowane koszty produkcji energii elektrycznej w czasie niskiego i wysokiego zapotrzebowania. 

Z promocją rynku nie należy czekać na rozwiązanie kontraktów długoterminowych. Rynek ten zależy od determinacji odbiorców w korzystaniu z uprawnień, jakie otrzymali oraz od łatwych do realizacji procedur zmiany sprzedawcy

Oczekiwane zmiany w sektorze elektroenergetycznym nadchodzą bardzo powoli: wydzielenie większości operatorów systemów dystrybucyjnych nastąpiło w ostatniej chwili, tworzenie grup energetycznych napotyka na liczne przeszkody, a faktyczne uwolnienie rynku nastąpi... nie wiadomo kiedy.

W Programie dla elektroenergetyki napisano, że "programy restrukturyzacyjne i prywatyzacyjne dla sektora elektroenergetycznego realizowane od połowy lat 90. nie przyniosły efektów w postaci rzeczywistej konkurencji i poprawy efektywności. Do głównych przyczyn takiego stanu rzeczy należy zaliczyć brak systemowego rozwiązania problemu kontraktów długoterminowych oraz brak jednomyślności w ramach rządu i konsekwencji we wdrażaniu programów: ani rządowi z lat 1997-2001 nie udało się zrealizować zapowiedzi prywatyzacyjnych, ani rządom z lat 2001-2005 nie udało się zrealizować planów konsolidacyjnych".

Rządy koalicji kierowanej przez Prawo i Sprawiedliwość wprowadziły znaczące zmiany: stworzono grupy energetyczne, uchwalono ustawę o rozwiązaniu KDT. Niejako przy okazji doszło do formalnego formalnego uwolnienia rynku energii. Brak jednak dalszych działań.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Prof . Władysław Mielczarski, Politechnika Łódzka, European Energy Institute: rynek potrzebuje promocji

Otwarcie rynku od 1 lipca 2007 r. jest zabiegiem formalnym, dotyczącym tylko grupy odbiorców bytowych. Inni odbiorcy mogli z rynku energii elektrycznej korzystać już wcześniej. 

Powstanie rynku detalicznego, bo rynek hurtowy w zakresie ograniczonym przez KDT istnieje już od dawna, wymaga spełnienia kilku warunków, takich jak: dotarcie z informacją o możliwościach rynkowych do odbiorców oraz standaryzacja procedur zmiany sprzedawcy energii elektrycznej - tak, aby nie była ona kosztowna i uciążliwa. 

Większość odbiorców, szczególnie małych, nie wie o otwarciu rynku. Konieczne jest dotarcie do tych odbiorców z informacją o możliwościach zmiany sprzedawcy i płynących z tego korzyściach. Ważną rolę do odegrania ma Urząd Regulacji Energetyki. Konieczne jest, aby urząd ten opracował prostą broszurę z informacją rynkową dla odbiorców energii elektrycznej. Broszura taka powinna zostać rozesłana do wszystkich odbiorców wraz z rachunkami za energię elektryczną. Pożyteczne byłoby uruchomienie przez URE "call center" dla odbiorców energii, gdzie mogliby oni uzyskać poradę, jak skorzystać z rynku energii elektrycznej. 

Niezbędne jest też dotarcie z bezpośrednią informacją o rynku energii elektrycznej do jej małych i średnich odbiorców. Można to zrobić poprzez cykl konferencji dla stowarzyszeń, różnego rodzaju sektorów oraz dla samorządów. Gminy są właścicielami wielu obiektów, dla których kupują energię elektryczną. Skorzystanie przez gminy z rynku energii z pewnością nie tylko obniży koszty ich funkcjonowania, ale będzie przykładem dla innych. 

Konieczne są również proste i niedyskryminujące procedury, pozwalające zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Niezbędne jest instalowanie liczników elektronicznych. Tylko one pozwalają odbiorcom na kształtowanie kosztów zakupu energii poprzez odpowiednie zarządzanie odbiorami. Przekazanie informacji odbiorcom, w jaki sposób korzystać z energii elektrycznej, kiedy jest ona tania i jak ograniczać jej zużycie, kiedy jest droga, wymaga również akcji informacyjnej. 

Niezbędne jest również jak najszybsze odchodzenie od taryf na energię elektryczną, a tam, gdzie one jeszcze istnieją, takie ich kształtowanie, aby odzwierciedlały zróżnicowane koszty produkcji energii elektrycznej w czasie niskiego i wysokiego zapotrzebowania. 

Z promocją rynku nie należy czekać na rozwiązanie kontraktów długoterminowych. Rynek ten zależy od determinacji odbiorców w korzystaniu z uprawnień, jakie otrzymali oraz od łatwych do realizacji procedur zmiany sprzedawcy  

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 525 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

520 576 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP