PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przewoźnicy kolejowi: czas na zakupy

Autor: Krzysztof Orłowski
05-09-2007 00:00 |  aktualizacja: 22-10-2007 12:15
Przewoźnicy kolejowi: czas na zakupy
<b>Ireneusz Gójski</b>prezes Trade Transu: Oddany w lipcu terminal na przejściu granicznym w Medyce i mniejszy terminal w Dorohusku to najważniejsze ostatnie inwestycje. Wszystkie kosztowały około 20 mln euro Bogdan Tofilski, dyrektor handlowy PTKiGK Rybnik, przekonuje, że mimo ostrej konkurencji na rynku, jego firma z wojny cenowej wyszła obronną ręką.

Najwięksi prywatni przewoźnicy inwestują na potęgę - w tabor, terminale przeładunkowe. Mniej lub bardziej zaawansowane plany zdobycia pieniędzy mają im umożliwić utrzymanie tego tempa. Dla struktury tego rynku jednak największe znaczenie będzie miało przejęcie przez grupę PCC kontroli nad PTKiGK Rybnik.

Rozgrywka o to, kto kupi PTKiGK Rybnik oraz powiązany kapitałowo z tą spółką PTK Holding trwała od paru miesięcy. Miały być one sprzedane razem, było 14 oferentów, toczyły się negocjacje.
Obserwatorzy spodziewali się, że skończy się to w ciągu 3-4 miesięcy. Tymczasem rozstrzygnięcie - dość niespodziewanie - nastąpiło już teraz. Kontrolne udziały w rybnickiej firmie (która z kolei ma 33 proc. akcji w spółce Trawipol, do której należy 90 proc. PTK Holding) udało się kupić grupie PCC. Dzięki temu przejęciu PCC chce zostać liderem wśród prywatnych przewoźników na rynku transportu kolejowego towarów w Polsce.

- PTKiGK Rybnik oraz PTK Holding należą do czołówki prywatnych przewoźników. Przejęcie tych firm jest jednym z elementów strategii naszego rozwoju - mówił nam jeszcze przed finalizacją zakupu prezes PCC Rail Mieczysław Olender. W chwili, gdy przygotowywaliśmy ten artykuł, firma nie potwierdzała jeszcze tej transakcji i nie ujawniała jej szczegółów.

PTKiGK oraz PTK Holding to dwie powiązane ze sobą kapitałowo firmy, obie działające na Śląsku i zajmujące się tym samym - głównie przewozami węgla i obsługą bocznic. Choć pod względem pracy przewozowej były do tej pory daleko z tyłu za liderami rankingów - CTL Logistics i PCC Rail - ale biorąc pod uwagę posiadane przez nie zasoby, należą do głównych graczy na rynku. Każda z tych firm ma po około 110 lokomotyw, razem dysponują ponad 4000 wagonów. Kolejny ich atut to niedawno zbudowany przez PTK Holding, we współpracy z miastem Gliwice, wszechstronny terminal przeładunkowy.

- W tych firmach jest bardzo duży potencjał. Ale żeby go wykorzystać, trzeba zmienić ich mentalność. Tak duże firmy nie powinny się godzić z tym, że wożą głównie węgiel po Śląsku na średnią odległość 8 km. Powinny wyjść szerzej na rynek- uważa Adrian Furgalski, ekspert z Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR".

Jaki będzie efekt przejęcia obu spółek z punktu widzenia całego rynku? Jeszcze przed rozstrzygnięciem mówiło się, że będzie to zależało od tego, kto zostanie ich właścicielem. Jeśli firma, która ma międzynarodowe koneksje, to będzie oznaczało zapewne, że konkurencja wzrośnie nie tylko na rynku krajowym, ale i w przewozach międzynarodowych. PCC takie powiązania ma - przede wszystkim blisko współpracuje z niemieckim Raillionem.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP