PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przewoźnicy skazani na współpracę

Autor: Piotr Stefaniak
29-09-2009 00:00 |  aktualizacja: 30-09-2009 13:06
Przewoźnicy skazani na współpracę
<b>KRZYSZTOF NIEMIEC<br>
CZŁONEK ZARZĄDU CTL LOGISTICS
<br><br>
Teraz transport intermodalny</b><br><br>

 W przewozach kolejowych tradycyjnie dominują towary masowe. Tu  konkurencja ze strony transportu samochodowego jest niewielka. Oczywiście,  samochodami przewożony jest np. węgiel, ale przewozy te utrzymują się na  zbliżonym poziomie w relacji do wielkości wydobycia. Przez wiele lat osiągały one 4-5 mln ton rocznie,  a w 2008 r. - 3 mln ton. W przypadku szeregu towarów, urządzenia za- i wyładunkowe w wielu firmach  przystosowane są do korzystania wyłącznie z transportu kolejowego.  Z kolei część towarów niejako w naturalny sposób jest domeną transportu samochodowego (artykuły  spożywcze, przewożone, wiezione na krótkie odległości czy w małych partiach). Realna konkurencja  międzygałęziowa pojawia się w przypadku mniejszych od masowych tonażach, a także w przewozach  kontenerów.  Wykorzystując doświadczenia innych krajów, mamy szansę na wdrożenie w Polsce sprawdzonych modeli.  Dobrze byłoby efektywnie wykorzystać 111 mln euro przeznaczone przez KE na rozwój transportu  intermodalnego w Polsce. Zakłada się dofinansowanie do 50 proc. inwestycji infrastrukturalnych  związanych z tym transportem. Potrzebna jest więc druga połowa. Środki te znajdą się tym prędzej, im  szybciej potencjalni inwestorzy będą znali reguły gry w obszarze przewozów intermodalnych.
Przewozy ładunków koleją (w mln ton) Warunki do konkurencji międzygałęziowej w transporcie

Od blisko 30 lat przewoźnicy kolejowi walczą z samochodowymi o zlecenia. Tymczasem warunki zewnętrzne wkrótce wymuszą na nich, aby szukali współpracy.

Proszę mi wytłumaczyć - mówi prezes dużego zrzeszenia transportowego - dlaczego mojemu koledze z północnej Polski opłaca się utrzymywać trzy samochody ciężarowe, które wysyła na Śląsk po węgiel. Stoją tam w kolejce, ładują ogromną ilość ładunku, przekraczając normy nacisku na jedną oś i wytrzymałości dróg.
- I dokąd wiezie węgiel? Nie zgadnie pan - ciągnie rozmówca. - Wysypuje go na bocznicy kolejowej, wykorzystując infrastrukturę i wagę PKP. Świetnie sobie radzi i żyje spokojnie.
Według niego, to dowód na jedno. Kolej nadal nie jest konkurencją i zagrożeniem dla interesów przewoźników drogowych, skoro ci wyjadają jej kasztany.

Pierwsza rewolucja

Dane statystyczne dowodzą, że samochody odebrały kolei dużą część rynku przewozów. W Europie Zachodniej dokonało się to jakieś 40 lat temu, w Polsce - ponad 20 lat później. Pierwsza z rzędu liczba: jeszcze w 1990 roku kolej wykonała pracę przewozową 83,5 mld tonokilometrów, a w ub. roku 54 mld, podczas gdy transport drogowy odpowiednio: 40,3 mld tonokilometrów i 164 mld.

Powodów sukcesu przewoźników drogowych w walce z koleją było wiele. Zmieniała się i zmienia struktura gospodarki, w niebyt odeszli niegdysiejsi duzi zleceniodawcy przewozów dla kolei - mniej wozi się węgla, surowców i metali. Zmienił się też model działania producentów i usługodawców, którzy żądają bardziej mobilnej usługi transportowej, często z dokładnością do 3-4 godzin (system just-in-time). Kolej nie sprostała tym wymogom, częściowo zresztą nie z własnej winy; niedrożne okazały się tory, rozjazdy, barierą był niedorozwój systemów trakcyjnych.

Ale nie była w stanie konkurować także z tego powodu, że pozostała koleją państwową, z balastem obciążeń socjalnych, gigantycznymi przerostami w zatrudnieniu i niewykorzystanym potencjałem. Zarazem mogła liczyć na parasol ochronny w postaci pomocy publicznej. Tymczasem transport samochodowy oparł się od początku na twardych prawach rynkowych. W dodatku dość niskie bariery wejścia do biznesu sprawiły, że obok handlu detalicznego, sektor ten wręcz stał się synonimem przedsiębiorczości Polaków. Jak grzyby po deszczu wyrosło z niczego - ponad sto tysięcy firm transportowych.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP