PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Przewoźnicy skazani na współpracę

Autor: Piotr Stefaniak
29-09-2009 00:00 |  aktualizacja: 30-09-2009 13:06
Przewoźnicy skazani na współpracę
<b>KRZYSZTOF NIEMIEC<br>
CZŁONEK ZARZĄDU CTL LOGISTICS
<br><br>
Teraz transport intermodalny</b><br><br>

 W przewozach kolejowych tradycyjnie dominują towary masowe. Tu  konkurencja ze strony transportu samochodowego jest niewielka. Oczywiście,  samochodami przewożony jest np. węgiel, ale przewozy te utrzymują się na  zbliżonym poziomie w relacji do wielkości wydobycia. Przez wiele lat osiągały one 4-5 mln ton rocznie,  a w 2008 r. - 3 mln ton. W przypadku szeregu towarów, urządzenia za- i wyładunkowe w wielu firmach  przystosowane są do korzystania wyłącznie z transportu kolejowego.  Z kolei część towarów niejako w naturalny sposób jest domeną transportu samochodowego (artykuły  spożywcze, przewożone, wiezione na krótkie odległości czy w małych partiach). Realna konkurencja  międzygałęziowa pojawia się w przypadku mniejszych od masowych tonażach, a także w przewozach  kontenerów.  Wykorzystując doświadczenia innych krajów, mamy szansę na wdrożenie w Polsce sprawdzonych modeli.  Dobrze byłoby efektywnie wykorzystać 111 mln euro przeznaczone przez KE na rozwój transportu  intermodalnego w Polsce. Zakłada się dofinansowanie do 50 proc. inwestycji infrastrukturalnych  związanych z tym transportem. Potrzebna jest więc druga połowa. Środki te znajdą się tym prędzej, im  szybciej potencjalni inwestorzy będą znali reguły gry w obszarze przewozów intermodalnych.
Przewozy ładunków koleją (w mln ton) Warunki do konkurencji międzygałęziowej w transporcie

Od blisko 30 lat przewoźnicy kolejowi walczą z samochodowymi o zlecenia. Tymczasem warunki zewnętrzne wkrótce wymuszą na nich, aby szukali współpracy.

Proszę mi wytłumaczyć - mówi prezes dużego zrzeszenia transportowego - dlaczego mojemu koledze z północnej Polski opłaca się utrzymywać trzy samochody ciężarowe, które wysyła na Śląsk po węgiel. Stoją tam w kolejce, ładują ogromną ilość ładunku, przekraczając normy nacisku na jedną oś i wytrzymałości dróg.

- I dokąd wiezie węgiel? Nie zgadnie pan - ciągnie rozmówca. - Wysypuje go na bocznicy kolejowej, wykorzystując infrastrukturę i wagę PKP. Świetnie sobie radzi i żyje spokojnie.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 380 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP