PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przewozy cargo nie muszą spadać

Autor: Mirosław Pawełko
31-05-2007 00:00
Przewozy cargo nie muszą spadać

W ciągu ostatnich dziesięciu lat widać dwa trendy w europejskich, a w tym także polskich, przewozach towarowych. Po pierwsze, ogół wykonanej pracy przewozowej wyraźnie rośnie. Po drugie - kolej rozwija się najwolniej, natomiast najszybciej - transport drogowy. Decyduje rentowność przewozów.

W 1995 r. w krajach rozszerzonej Unii Europejskiej wszystkimi rodzajami transportu wykonano 2,97 biliona tonokilometrów, a w 2005 r. osiągnięty został już poziom 3,9 bln tkm. Oznacza to wzrost o ponad 31 proc., co przekłada się na średnioroczny wzrost w wysokości 2,8 proc.
Najwolniej rozwijającą się gałęzią transportu jest kolej, a najszybciej - transport drogowy (odpowiednio 0,9 proc. i 3,3 proc. średniorocznego wzrostu). W liczbach bezwzględnych przewóz drogami wzrósł z 1,250 bln do 1,724 bln tkm, a koleją z 0,358 do 0,392 bln tkm. W konsekwencji w 1995 r. praca transportu drogowego stanowiła 349 proc. pracy transportu kolejowego, a w 2005 r. wskaźnik ten wyniósł już 440 proc.

Polski rynek zachowuje się w zgodzie z europejskimi trendami. Wyłączając transport morski, łączna praca przewozowa w 1995 roku wyniosła 135 mld tkm, a w 2005 r. już 196,5 mld tkm. Oznacza to wzrost o 45 proc., a średniorocznie o 3,8 proc. Jednak rozwój zawdzięczamy głównie transportowi drogowemu, który zwiększył przewozy z 51,2 mld tkm do 120 mld tkm (średniorocznie 8,9 proc.).

W tym samym czasie przewozy koleją spadły z 69,1 mld tkm do 49,9 mld tkm, czyli każdego roku średnio o 3,2 proc. W rezultacie, stosunek przewozów drogami do przewozów po torach wzrósł w porównywalnym okresie z 74 proc. do 240 proc. Choć w 2006 roku przewieziono koleją już 53 mld tkm (wzrost o 6,9 proc. w stosunku do roku poprzedniego), nie zmienia to znacząco ogólnego trendu.

Kolej mało konkurencyjna

Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że obecnie kolej nie jest tak konkurencyjna jak transport drogowy czy tanie linie lotnicze. Jest kilka źródeł słabości kolei jako środka transportu, ale można także wskazać takie obszary, które napawają optymizmem. Powinni je mieć na uwadze zarówno decydenci w Ministerstwie Transportu i Grupie PKP odpowiadający za określenie o przyszłości PKP Cargo, jak i polscy przewoźnicy, przygotowujący się do zwiększającej się konkurencji na polskim rynku.

Nie ma publicznego interesu w utrzymaniu przewozów cargo jako usług dostępnych na terenie całego kraju. Przewozy na rzadko uczęszczanych trasach, zwłaszcza w pojedynczych wagonach, są nierentowne. Między załadunkiem a odbiorem może dojść, w najgorszym przypadku, nawet do sześciokrotnego przeładunku. Związane z tym wysokie koszty zmniejszają atrakcyjność kolei w porównaniu z transportem drogowym, który jest bardziej elastyczny i korzystniejszy cenowo.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP