PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przewozy CZTEROCYFROWE

Autor: Marcelina Gołębiewska
18-10-2000 00:00

W Europie 10% przewozów to materiały niebezpieczne. Z tego 80% przypada na transport samochodowy. Drogi Europy, w każdym momencie, przemierza 2 mln aut (!) z niebezpiecznymi ładunkami. U nas, masowo, materiały niebezpieczne przewozi PKP. W roku ok. 16 mln ton. Transport drogowy zdominował materiał nr 1203, benzyna.
Przewozy materiałów niebezpiecznych w Europie uregulowano umowami na bazie wytycznych ONZ zawartych w tzw. orange book - zaleceniach w sprawie transportu materiałów niebezpiecznych: RID - dla kolei oraz ADR - dla transportu samochodowego.
RID dotyczy wszystkich kolei w Europie, również (od 1987 r.) PKP. Ostatnio, RID nowelizowano rok temu. Już 1 lipca 2001 wprowadzony zostanie "nowy" RID. W Polsce zasady RID odzwierciedla ustawa "Prawo przewozowe". Ustawa ta dopuszcza m.in. przewóz na warunkach szczególnych materiałów, wyłączonych z normalnych przewozów. Warunki takich przewozów, niekiedy zaostrzone w porównaniu z RID, uregulowano rozporządzeniem. O ile w Europie Zachodniej zasady przewozów ładunków niebezpiecznych ustala 1000-stronicowy RID, o tyle na wschód od Polski (obszar od WNP do Chin i Korei Pn.) obowiązuje tzw. Załącznik nr 2 do konwencji SMGS, odpowiednika zachodniego systemu komunikacji - CIM. Pomimo dostosowania Załącznika 2 do zasad RID, Polsce "krajowi granicznemu" oraz PKP przypada szczególna rola w obsłudze tranzytu Wschód - Zachód materiałów niebezpiecznych. Umowa ADR (Genewa 1957 r.) to podstawa uregulowań z zakresu transportu drogowego niebezpiecznych ładunków. ADR uzupełniły wytyczne Europejskiej Komisji Gospodarczej. Polska stała się sygnatariuszem ADR w roku 1975. Od tego czasu także do polskiego prawa wprowadzano zasady umowy. Lecz dopiero przed trzema laty, nowymi rozporządzeniami do "Prawa o ruchu drogowym", ustawodawstwo polskie zostało w pełni dostosowane do ADR.
W Europie Zachodniej przepisom przewozowym nadano charakter multimodalny. Także m.in. dokonana wg wytycznych ONZ - wspomniana orange book, klasyfikacja materiałów niebezpiecznych znalazła zastosowanie w transporcie lądowym, śródlądowym i morskim. W sumie, ONZ wyróżniła ok. 3 tys. materiałów niebezpiecznych. W tym "kategorie ogólne".

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP