PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Przewozy intermodalne: kontenerowy rozbieg

Autor: Krzysztof Orłowski
08-06-2007 00:00
Przewozy intermodalne: kontenerowy rozbieg
- Transport intermodalny, polegający na przewozie samochodów z towarem na platformach kolejowych, rozwinął się na większą skalę w Europie tylko w krajach alpejskich - mówi Jana Pieriegud, katedra transportu SGH. - Państwo dopłaca tam do tych przewozów, wychodząc z założenia, że jest to rozwiązanie tańsze dla społeczeństwa. W Polsce przykładem takiego transportu był pociąg "Jarosław", który kursował z Kijowa do terminalu w Sławkowie. Jeździł on regularnie raz na tydzień. W zeszłym roku była mowa o tym, żeby uruchomić drugie takie połączenie. Tymczasem skończyło się na tym, że pociąg ten przestał jeździć w ogóle. Co prawda mówi się o ponownym jego uruchomieniu, ale nie wiem, czy na to rozwiązanie będzie popyt. Zdecydowanie większe szanse na rozwój ma transport kontenerowy. To, co się w tej chwili najbardziej rozwija, to stałe, regularnie kursujące pociągi kontenerowe. - Dwa lata temu powołaliśmy spółkę, która zajmuje się przewozami kontenerów - mówi Mieczysław Olender, prezes PCC Rail. - Obecnie regularnie kursują dwa składy w tygodniu z Brzegu Dolnego do Szczecina, także dwa składy w tygodniu jadą z kontenerami z Euroterminalu w Sławkowie do Gdyni. Zapotrzebowanie na przewóz kontenerów jest znacznie większe, dlatego myślimy o uruchomieniu trzeciego pociągu ze Sławkowa.

W polskich portach rozbudowywane są terminale kontenerowe. Chociaż jeszcze na razie przewozy kontenerowe w Polsce są w porównaniu z innymi krajami niewielkie, bardzo dynamicznie rosną. Nie przyjęło się natomiast i nie ma szans na realizację hasło "tiry na tory".

- "Tiry na tory", czyli załadunek całego pojazdu na wagony kolejowe, jest rozwiązaniem wyłącznie natury administracyjnej, nie jest to rozwiązanie ekonomiczne - bo jak się może opłacać na drogi wagon postawić drogi pojazd drogowy po to, żeby przewieźć jakąś stosunkowo niewielką ilość towaru? - mówi Ireneusz Gójski.

Wagon waży około 30 ton, masa całego pojazdu to ok. 40 ton. A wszystko po to, żeby przewieźć 24 tony towaru. To po prostu nie ma ekonomicznego sensu.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 793 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP