PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Przewozy intermodalne: kontenerowy rozbieg

Autor: Krzysztof Orłowski
08-06-2007 00:00
Przewozy intermodalne: kontenerowy rozbieg
- Transport intermodalny, polegający na przewozie samochodów z towarem na platformach kolejowych, rozwinął się na większą skalę w Europie tylko w krajach alpejskich - mówi Jana Pieriegud, katedra transportu SGH. - Państwo dopłaca tam do tych przewozów, wychodząc z założenia, że jest to rozwiązanie tańsze dla społeczeństwa. W Polsce przykładem takiego transportu był pociąg "Jarosław", który kursował z Kijowa do terminalu w Sławkowie. Jeździł on regularnie raz na tydzień. W zeszłym roku była mowa o tym, żeby uruchomić drugie takie połączenie. Tymczasem skończyło się na tym, że pociąg ten przestał jeździć w ogóle. Co prawda mówi się o ponownym jego uruchomieniu, ale nie wiem, czy na to rozwiązanie będzie popyt. Zdecydowanie większe szanse na rozwój ma transport kontenerowy. To, co się w tej chwili najbardziej rozwija, to stałe, regularnie kursujące pociągi kontenerowe. - Dwa lata temu powołaliśmy spółkę, która zajmuje się przewozami kontenerów - mówi Mieczysław Olender, prezes PCC Rail. - Obecnie regularnie kursują dwa składy w tygodniu z Brzegu Dolnego do Szczecina, także dwa składy w tygodniu jadą z kontenerami z Euroterminalu w Sławkowie do Gdyni. Zapotrzebowanie na przewóz kontenerów jest znacznie większe, dlatego myślimy o uruchomieniu trzeciego pociągu ze Sławkowa.

W polskich portach rozbudowywane są terminale kontenerowe. Chociaż jeszcze na razie przewozy kontenerowe w Polsce są w porównaniu z innymi krajami niewielkie, bardzo dynamicznie rosną. Nie przyjęło się natomiast i nie ma szans na realizację hasło "tiry na tory".

- "Tiry na tory", czyli załadunek całego pojazdu na wagony kolejowe, jest rozwiązaniem wyłącznie natury administracyjnej, nie jest to rozwiązanie ekonomiczne - bo jak się może opłacać na drogi wagon postawić drogi pojazd drogowy po to, żeby przewieźć jakąś stosunkowo niewielką ilość towaru? - mówi Ireneusz Gójski.

Wagon waży około 30 ton, masa całego pojazdu to ok. 40 ton. A wszystko po to, żeby przewieźć 24 tony towaru. To po prostu nie ma ekonomicznego sensu.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 945 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

654 431 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 006 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP