PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przewozy materiałów niebezpiecznych: groźne i cenne

Autor: Dariusz Malinowski
28-06-2008 00:00 |  aktualizacja: 04-07-2008 12:43
Przewozy materiałów niebezpiecznych: groźne i cenne

Od nowego roku w Unii Europejskiej będą obowiązywać ujednolicone przepisy dotyczące przewozów towarów niebezpiecznych. Do takich należą petrochemikalia i chemikalia. Czy na nowych rozwiązaniach skorzystają działający w kraju przewoźnicy kolejowi?

Ze statystyk Unii Europejskiej wynika, że przez terytorium Wspólnoty transportuje się 110 mld tonokilometrów materiałów niebezpiecznych rocznie. Są to m.in. paliwa, gazy i odpady. Około 58 proc. z nich pokonuje trasy drogami, 25 proc. koleją, a 17 proc. rzekami, ale nowa dyrektywa ma już regulować tę kwestię. Tak wielka ilość materiałów oznacza, że groźba katastrofy ekologicznej jest dość duża. Nic więc dziwnego, że Parlament Europejski chce ujednolicenia przepisów określających transport chemikaliów. Przewoźnicy twierdzą bowiem, że są nieprzejrzyste i sprawiają problemy.

Uwaga, chemia na drodze


W naszym kraju główną rolę w transporcie chemikaliów i produktów naftowych (poza surową ropą i produktami ropopochodnymi) odgrywa transport samochodowy. Dlaczego tak się dzieje?

- W pewnym momencie na rynku kolejowym sytuacja pogorszyła się tak, że firmy chemiczne zaczęły korzystać z innych środków transportu. To jednak, co było dobre kilka lat temu, dziś nie musi być opłacalne - uważa Jerzy Majchrzak, dyrektor Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego. Według niego, przy rosnących cenach paliw transport kolejowy stał się ciekawą alternatywą. - Chemia to w większości nadal wielkie tonaże. Taniej więc byłoby powrócić na kolej - uważa Majchrzak. Innym możliwym do zastosowania rozwiązaniem jest transport wodny.

- Oczywiście, tylko w wybranych firmach. Należałoby jednak policzyć, czy nie opłaca się wykorzystywać szlaków wodnych. W końcu na całym świecie wiele zakładów chemicznych wykorzystuje wodę jako główny szlak transportowy. W naszym kraju Zakłady Chemiczne Police i Zakłady Azotowe Kędzierzyn ze względu na swoje położenie także mogłyby spróbować tego rozwiązania - dodaje Majchrzak.

Na szczęście sytuacja na kolei powoli się poprawia. Dane statystyczne pokazują, że po latach kryzysu kolej wychodzi z zapaści. - W Polsce przewozi się koleją rocznie około 20 mln ton towarów niebezpiecznych, a więc nieco ponad siedem proc. wszystkich towarów przewiezionych koleją w roku 2006. Ale jeszcze w 2003 r. kolej przejęła tylko ponad 15 mln ton materiałów niebezpiecznych - mówi Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. Dla porównania w 2006 r. transportem drogowym przewieziono łącznie około 84,8 mln ton ładunków niebezpiecznych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP