PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przezorna dywersyfikacja - Budimex i Ferrovial mają na nią plan

Autor: Tomasz Elżbieciak
30-10-2016 08:01 |  aktualizacja: 30-10-2016 10:05
Przezorna dywersyfikacja - Budimex i Ferrovial mają na nią plan

- Potrzebujemy akwizycji, by w nadchodzących latach przekroczyć pułap co najmniej 500 mln zł przychodów rocznie - mówi Artur Pielech, prezes FBSerwis. foto: Piotr Waniorek / Żelazna Studio

16.jpg 16a.jpg 16b.jpg

Budownictwo to sektor gospodarki szczególnie narażony na wahania koniunktury. FBSerwis to dla Budimeksu i Ferrovialu jeden z pomysłów na życie i sukces po infrastrukturalnym boomie w Polsce.

Po roku 2022 spadek wartości polskiego rynku budowlanego będzie nieuchronny. Koniec wydatkowania i rozliczania środków z bieżącej perspektywy unijnego budżetu będzie zarazem kresem sowitego finansowania publicznych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, które od końca ubiegłej dekady pozostają głównym motorem napędzającym branżę. Również samorządy będą musiały stawić czoła rzeczywistości, w której dostęp do stosunkowo łatwego i przede wszystkim bezzwrotnego pieniądza z Unii Europejskiej stanie się mocno ograniczony.

Różnicowanie

Wiodące grupy budowlane są tego scenariusza świadome i od kilku lat starają się niebezpieczeństwu zaradzić - m.in. dywersyfikują portfel zleceń, wchodząc w nowe dla siebie segmenty budownictwa (choćby energetycznego), szukają też szans na rynkach eksportowych lub w inwestycjach w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

To właśnie droga dzisiejszego lidera budowlanej branży - Budimeksu. Zarząd konsekwentnie wciela w życie długoterminową strategię. Polska firma w pewien sposób kroczy podobną ścieżką, jak jej strategiczny od 2000 r. akcjonariusz, czyli hiszpański koncern Ferrovial, który fundamenty pod sukces i globalną ekspansję zbudował dzięki boomowi budowlanemu w Hiszpanii.

Teraz działalność budowlana koncernu odpowiada już za mniej niż połowę przychodów. Większy udział mają usługi, dotyczące m.in. utrzymania nieruchomości oraz infrastruktury drogowej i kolejowej, a także gospodarka odpadami.

Ferrovial należy też do największych prywatnych operatorów autostradowych (ok. 1,9 tys. km) i lotniskowych (90 mln pasażerów w 2015 r.). Grupa jest m.in. udziałowcem najbardziej ruchliwego portu lotniczego w Europie, czyli londyńskiego Heathrow.

Polityka koncernu przekłada się na zyski i uznanie inwestorów. Choć Ferrovial ustępuje znacząco pod względem przychodów takim potentatom jak ACS, Eiffage, Skanska czy Strabag, to zarazem góruje nad nimi swoją kapitalizacją giełdową.

To możliwe właśnie dzięki głębokiej dywersyfikacji, która pozwoliła zmniejszyć ryzyko, związane z wahaniami koniunktury na rynku budowlanym, i wzmocnić długoterminowe, stabilne źródło przychodów. I w tym tkwi odpowiedź na pytanie, po co Ferrovial i Budimex założyły FBSerwis.




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 775 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 170 016 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 715 ofert w bazie

2 782 171 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP