PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Puzzle przy dystrybutorze

Autor: Marcin Szczepański
12-12-2011 00:00
Puzzle przy dystrybutorze
<b>Waldemar Pawlak<br>
wicepremier, minister gospodarki</b><br><br>

- Czeka nas ogromna batalia, bo w UE ktoś wpadł na szatański pomysł, żeby podwyższać akcyzę na gaz LPG. W Polsce to paliwo jest dość popularne, także dzięki temu, że akcyza jest niższa. A i emisyjność LPG jest znacznie mniejsza niż benzyny czy oleju. <b>Andreas Golombek<br>
prezes Lurgi SA</b><br><br>

- Unia Europejska konsekwentnie podnosi wymogi jakościowe dla paliw. Jest to częściowo wymuszane przez przemysł motoryzacyjny i przekłada się na ich cenę.

Po zakończeniu kampanii wyborczej temat opodatkowania benzyn, oleju napędowego czy LPG przygasł. Zmian jednak nie unikniemy i będą to zmiany na gorsze.

Jeśli spojrzymy na aktualną strukturę detalicznych cen paliw w Polsce, to łatwo da się policzyć, że około połowy stanowią w nich właśnie różnego rodzaju obciążenia podatkowe i parapodatkowe.
Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego obejmujących dziewięć miesięcy bieżącego roku, średnia cena litra benzyny 95-oktanowej wyniosła 5,05 zł. Z tej kwoty 2,62 zł zabiera fiskus w postaci podatku VAT, akcyzy oraz opłaty paliwowej. W przypadku oleju napędowego średnie kwoty po dziewięciu miesiącach wynoszą odpowiednio - 4,92 zł i 2,22 zł.

Niech się stanie taniej...

Według danych POPiHN, wspomniane średnie ceny są wyższe od średnich za cały 2010 rok o 49 groszy w przypadku benzyny i o 64 grosze w przypadku oleju napędowego. Tymczasem łączna kwota podatków wzrosła w tym czasie o 14 groszy (benzyny) i 17 groszy (olej napędowy). Widać więc wyraźnie, że to nie zachłanność fiskusa jest główną przyczyną rekordowych cen na stacjach, z jakimi mamy do czynienia na przestrzeni tego roku.

Spora część polityków domagała się od rządu obniżenia akcyzy na paliwa - nasilenie tych żądań miało miejsce w okresie wakacji, kiedy z jednej strony ruszała kampania wyborcza i jednocześnie potencjalni wyborcy udają się na wakacyjne wyjazdy.

Prezes PiS Jarosław Kaczyński postulował choćby obniżenie akcyzy i "oddziaływanie" na oba polskie koncerny paliwowe, aby te faktycznie obniżyły ceny na stacjach o zmniejszoną akcyzę.

Premier Donald Tusk odpowiadał, że "wypłacalność i zaufanie do Polski są ważniejsze od obniżki akcyzy na paliwa", a ceny ropy oraz hurtowe ceny paliw stały się względnie stabilne.

Tutaj pojawia się jednak kolejny kontrowersyjny wątek. Często w powszechnym przekonaniu obecna jest myśl, że to koncerny paliwowe zachowują dla siebie sporą część zysków ze sprzedaży paliw. Okazuje się jednak, że w obecnej sytuacji gospodarczej jest to stwierdzenie dalekie od prawdy. Marże rafineryjne (zysk, jaki rafineria wypracowuje na przerobie ropy naftowej na paliwa) od 2009 roku są na najniższym poziomie od lat - zdarzają się nawet miesiące, w których poszczególne zakłady w E uropie dokładały do produkcji niektórych paliw. Sytuację polskich rafinerii w stosunku do konkurentów z E uropy Zachodniej poprawia nieco tzw. dyferencjał, czyli różnica w cenie pomiędzy ropą rosyjską a surowcem z Morza Północnego.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP