Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pytania o naftę

Autor: (mg)
04-09-2005 00:00
Pytania o naftę
W lutym prezes Naftobaz Jerzy Małyska mówił, że jego spółka może zdecydować się na udział w budowie transgranicznych rurociągów produktowych.

Sektor naftowy ma wszystkie dane do tego, żeby po okresie przed- i powyborczego zastoju na długie miesiące nie zahamować. I jednocześnie dość powodów..., żeby właśnie tak się stało.

Przede wszystkim dążenie do zahamowania tempa i odwrócenia kierunku rozwoju, nadanego nafcie w ostatnich kilkunastu miesiącach, może być wprost proporcjonalne do ilości projektów atrakcyjnie rozpoczętych, ale jeszcze dalekich od pomyślnego zakończenia.
Wprowadzenie na giełdę Grupy Lotos zamknęło wieloletni okres, który można nazwać pierwszym etapem prywatyzacji sektora naftowego. Debiut jednak dopiero otworzył gdańskiej grupie drogę do faktycznej konsolidacji i rozwoju. Można się spodziewać, że sporną kwestią będzie nie tylko – już zapowiedziane przez Naftę Polską (w dniu debiutu GL na giełdzie prezes Nafty, Adam Sęk potwierdzał tę zapowiedź) – pozyskanie dla Lotosu strategicznego inwestora. Wątpliwości wzbudzi już prawdopodobnie dopuszczenie zewnętrznego partnera do projektu rozwoju technicznego rafinerii w Gdańsku oraz sam projekt – tym bardziej że Lotos dopiero za rok spodziewa się zamknąć jego finansowanie.

Grupa Lotos powstała z połączenia rafinerii w Gdańsku z trzema rafineriami południowymi (Czechowicami, Jasłem i będącym już w upadłości Glimarem) oraz spółką Petrobaltic. Składająca się z pięciu podmiotów Grupa weszła na giełdę. Przypuszczalnie niedługo wrócą jednak pytania o wykorzystanie i przyszłość rafinerii południowych. Nie tylko Glimaru i instalacji hydrokompleksu, na której Lotos chciał pierwotnie oprzeć rozwój swojej południowej części.

Ostatnie dwanaście miesięcy przyniosło wystarczająco dużo deklaracji, dotyczących rozwoju rurociągów paliwowych, żeby dwaj główni gracze paliwowej logistyki – PERN „Przyjaźń” i Naftobazy – ocenili zainteresowanie rynku logistyką finalną i wzajemnie zmierzyli swoje siły.

W lutym prezes Naftobaz Jerzy Małyska mówił, że jego spółka może zdecydować się na udział w budowie transgranicznych rurociągów produktowych. Zainteresowanie takimi projektami miały wyrazić Total (niemiecka rafineria Leuna), Slovnaft i białoruska rafineria w Mozyrze. Prezes Małyska mówił też o możliwym połączeniu krajowego rynku rurociągami produktowymi z litewską rafinerią w Możejkach. W czerwcu prezes PERN Wojciech Tabiś ogłosił, że na logistykę paliwową należy wydać 1,5 mld zł i opowiedział o planach PERN między innymi w zakresie wykorzystania pierwszej nitki rurociągu „Przyjaźń” (zastępowanej nowo budowaną trzecią nitką) do przesyłania paliw w kierunku Warszawy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
W lutym prezes Naftobaz Jerzy Małyska mówił, że jego spółka może zdecydować się na udział w budowie transgranicznych rurociągów produktowych.  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP