PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Regulacja rynku telekomunikacyjnego w trudnych czasach

Autor: Jarosław Maślanek
09-11-2009 00:00 |  aktualizacja: 09-11-2009 09:10
Regulacja rynku telekomunikacyjnego w trudnych czasach
<b>Eugeniusz Gaca<br>
Dyrektor ds. korporacyjnych, Netia<br><br>

Konkurencja z wyjątkami</b><br><br>

Poprawa konkurencyjności na polskim rynku telekomunikacyjnym na obecnym etapie jego rozwoju zależy przede wszystkim od gwarancji stabilności regulacji i egzekwowalności obowiązków nakładanych na byłego monopolistę. Niezwykle istotną kwestią jest również sprawne wykorzystanie ogromnych środków pomocowych UE, po które powinny sięgać samorządy, ale przy współpracy z operatorami komercyjnymi, bo same samorządy się na tym nie znają i istnieje duże ryzyko, że zbudują sieci, które będą autostradami donikąd i bez zjazdów. Z kolei na obszarach naprawdę wykluczonych cyfrowo (potwierdzona analizą prezesa UKE zupełna nieopłacalność inwestycji komercyjnych, czyli tereny zalesione, trudno dostępne itp.) powinno się przewidzieć możliwość wyłączenia mechanizmów konkurencji na określony czas, ale pod warunkiem, że wybór operatora, który uczestniczy w takim projekcie, zostanie dokonany z wykorzystaniem mechanizmów konkurencyjnych (Ustawa o zamówieniach publicznych, PPP).
<b>Maciej Rogalski<br>
dyrektor Pionu Współpracy Regulacyjnej Grupy Kapitałowe j TP SA<br><br>

Nakłady i stabilność</b><br><br>

Z punktu widzenia przyszłości polskiego rynku telekomunikacyjnego  szczególnie istotne jest utrzymanie poziomu inwestycji operatorów  telekomunikacyjnych, co jest ważne zarówno w kontekście ogólnych starań  na rzecz przezwyciężenia kryzysu gospodarczego, jak i jest istotne z punktu  widzenia potrzeby wdrażania nowych technologii (jak NGA).  Warto też pamiętać, że rynek polski, inaczej niż rynki Europy Zachodniej, potrzebuje znacznych  nakładów na rozwój podstawowych usług, zwłaszcza na obszarach tzw. białych plam. W rezultacie  politykę regulacyjną powinna cechować stabilność i przewidywalność, powinna ona także uwzględniać  wielowymiarowość czynników, jakie kształtują obecnie rynek. Koncentracja jedynie na np. minimalizacji  stawek MTR może w dłuższym okresie negatywnie wpłynąć na całościowy rozwój polskiego rynku. <b>Klaudia Markwat<br>
dyrektor departamentu regulacji i współpracy międzyoperatorskiej, <br>
Telefonia Dialog<br><br>

Łatwo zrazić klienta</b><br><br>

Walka konkurencyjna TP z operatorami przeniosła się na obszar realizacji  i obsługi zamówień klienckich. Efektem tej walki często jest powtórne przejęcie  klienta przez TP, przy czym klient jest zdezorientowany i nieświadomy tego,  co było przyczyną nieuruchomienia jego usługi u nowego operatora. Z racji  (świadomej lub nie) usterkowej i nieprofesjonalnej obsługi klienta po stronie TP klienci są zniechęcani  do podejmowania działań mających na celu zmianę operatora i zrażają się do nowych usług mających  zwiększyć konkurencyjność na rynku. Na porządku dziennym jest niedotrzymywanie terminów po stronie  TP przy przejmowaniu klienta przez innego operatora. Składanie reklamacji nie przynosi rezultatu,  ponieważ klienci nie są zainteresowani faktem "po czyjej stronie leży wina", ale mają świadomość, że  usługa nie działa, działa nieprawidłowo lub zadziałała z opóźnieniem. W rezultacie są niezadowoleni  z jakości obsługi, zarówno po stronie TP, jak i nowego operatora.  Jesteśmy w trakcie ustalania zasad przyszłej współpracy operatorów z TP w zakresie świadczenia przez  TP usług hurtowych. Planowane jest zawieranie przez operatorów porozumień z TP obejmujących  podstawowe warunki współpracy.

Polski rynek telekomunikacyjny oczekuje wprowadzenia uregulowań zwiększających konkurencyjność oferowanych usług. Czy gorsza koniunktura gospodarcza może wpłynąć na zahamowanie liberalizacji, czy przeciwnie - jest dobrym momentem na przyspieszenie wdrażania rozwiązań prorynkowych?

Jednym z aspektów gospodarczej zadyszki na polskim rynku telekomunikacyjnym stała się kwestia intensywności dalszej jego liberalizacji. Czy w czasie, gdy podmioty z tego sektora borykają się z trudnościami, należy zintensyfikować działania regulacyjne w sektorze telekomunikacji, zwiększając konkurencyjność, czy raczej przeczekać przy zachowaniu status quo? A może właśnie ten okres operatorzy zasiedziali, posiadający nadal dominującą rolę na rynkach telekomunikacyjnych, dzięki złagodzeniu polityki regulacyjnej mogliby wykorzystać na zwiększenie inwestycji w nowe usługi i infrastrukturę?
- Zawsze musimy ważyć interesy konsumentów i operatorów tak, aby zminimalizować ryzyko niepotrzebnej ingerencji w istniejące mechanizmy rynkowe - zastrzega Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Do najpilniejszych - zdaniem Streżyńskiej - uregulowań prawnych należy wpisanie do Prawa telekomunikacyjnego przepisu umożliwiającego nałożenie na operatora zasiedziałego obowiązku funkcjonalnej separacji. UKE zaproponował również projekt Ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci szerokopasmowych w telekomunikacji, która powinna pomóc w uruchamianiu nowych sieci i zwiększyć rolę inwestorską władz samorządowych.

W raporcie spółki Audytel opracowanym dla UKE, a dotyczącym właśnie regulacji rynku telekomunikacyjnego w czasie globalnego kryzysu, szacuje się, że wprowadzenie na czas kryzysu tzw. wakacji regulacyjnych będzie dla konsumentów (klientów indywidualnych i przedsiębiorstw) zdecydowanie niekorzystne.

- Trwają właśnie rozmowy TP z regulatorem i alternatywnymi operatorami nad wdrożeniem Karty Równoważności 2.0. - informuje Maciej Rogalski, dyrektor Pionu Współpracy Regulacyjnej Grupy Kapitałowej TP. Propozycja TP zawiera rozwiązania mające na celu zwiększenie przejrzystości w relacjach z operatorami alternatywnymi i wyeliminowanie wszelkich potencjalnych przesłanek dyskryminacji pozacenowej. Karta proponuje m.in. dostępne dla rynku zasady weryfikacji jakości usług hurtowych i detalicznych TP, bariery (tzw. chińskie mury) w przepływie informacji między częścią detaliczną i hurtową TP, system monitoringu i nadzoru zapewniający równe traktowanie klientów innych operatorów (wskaźniki KPI), wdrożenie szkoleń i systemów wynagradzania dla pracowników, które uniemożliwią zachowania dyskryminacyjne, a także zmiany w procedurach obsługi klientów. Należy podkreślić dążenie prezes UKE do osiągnięcia porozumienia i jej rolę jako arbitra rozstrzygającego spory pomiędzy konkurującymi na rynku podmiotami.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP