PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rewolucja w taborze

Autor: Piotr Stefaniak
02-04-2013 14:48 |  aktualizacja: 10-05-2013 13:14
Rewolucja w taborze
Przewozy pasażerów komunikacją regularną (w mln) Produkcja autobusów i trolejbusów Rynek niskopodłogowych autobusów miejskich w 2012 r. (w proc.)

Samorządy weszły w nowy etap rozwoju komunikacji zbiorowej, a producenci taboru doczekali się lepszych czasów. Pieniądze na nowe zakupy wydają się być w zasięgu ręki, ale...

W nocy z 31 grudnia 2012 r. na 1 stycznia spółka Tramwaje Warszawskie wraz z Zarządem Transportu Miejskiego uruchomiły specjalną linię obsługiwaną przez tramwaj 13N. To było pożegnanie - tej serii ze stolicą, a warszawiaków z nimi.
W gwarze określane jako "parówy" (od zaokrąglonych kształtów), zrewolucjonizowały transport szynowy w Warszawie i kilku miastach. Prototypowy egzemplarz powstał w 1959 r. Podobną funkcję pełniły swego czasu w transporcie autobusowym jelcze, zwane "ogórkami", a później autosany czy berliety.

Kto produkuje autobusy...

Dziś mamy godnych następców, a transport miejski wkroczył od kilku lat w nowy etap rozwoju. Poprzedni rozpoczął się w 1994 r., kiedy zainwestowała w Polsce Scania Truck and Buses.

Dwa lata później fabryki otworzyły i inne koncerny: Volvo, Neoplan czy MAN, potem dołączyły EvoBus (Mercedes- Benz i Setra), a przejściowo - Bova i turecki Otoyol. Najpóźniej powstały zakłady z rodzimym kapitałem: CMS Auto, produkujące minibusy, oraz - także utworzona na bazie zakładów naprawczych - Fabryka Autobusów Solbus z Solca Kujawskiego (dziś producent pojazdów z napędem gazowym).

Losy zakładów i inwestorów różnie się toczyły. Z powodu przestarzałej technologii zniknęli z rynku niegdysiejsi monopoliści: Jelczańskie Zakłady Samochodowe i - de facto - Sanocka Fabryka Autobusów. Z kolei wrocławska fabryka autobusów jest obecnie największą i najnowocześniejszą w grupie Volvo w Europie.

Skupia się na produkcji autobusów hybrydowych dla miast naszego kontynentu (od przyszłego roku tylko takie będzie produkować).

W 1996 r. w Bolechowie k. Poznania ruszyła produkcja autobusów MAN (po zmianach właścicielskich - Neoplan).

Dwa lata później polscy inżynierowie zmodernizowali wersję niemiecką, a później opracowali nową, polską konstrukcję - pod dowództwem dyrektora Neoplan Polska Krzysztofa Olszewskiego. Nowy autobus nazwano Solaris Urbino. Nazwa ta stała się też marką rodziny autobusów miejskich.

Kolejny rozdział w przemyśle autobusowym zaczął się, gdy rodzina Olszewskich wykupiła udziały w zakładach Neoplan Polska, tworząc spółkę Solaris Bus & Coach. W sprinterskim stylu podbiła ona nasz rynek, startując z produkcją 243 sztuk w 2002 r. i dochodząc do ponad 1100 obecnie - włącznie z trolejbusami i niskopodłogowymi tramwajami Tramino.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP