PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rewolucji nie będzie

Autor: Zbigniew Konarski
23-07-2012 00:00
Rewolucji nie będzie

- Globalizacja polega przede wszystkim na znajdowaniu i tworzeniu obszarów synergii - twierdzi Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland, w rozmowie ze Zbigniewem Konarskim.

- Najwięcej samochodów powstaje w Azji. W 2011 r. wyprodukowano ich tam 40,5 mln. Europa zajmuje w tym rankingu drugie miejsce z produkcją ponad 21 mln aut. Obie Ameryki - trzecie: 18 mln samochodów. Jaki pan wyciąga wniosek z tych liczb?
- Taki, że najszybciej rozwijać się będą wschodzące rynki azjatyckich krajów BRICS - Chin i Indii. Zaliczane także do tej grupy Brazylia i Rosja mają już mniejszy potencjał.

A prawie kompletnie wyczerpał się on w Europie, gdzie zachowały go tylko nieliczne kraje. Na przykład takie jak Turcja czy Polska, w której sprzedaje się zaledwie 300 tys. nowych samochodów rocznie, co w ogóle jest kuriozalną liczbą.

Skoro sprzedaż samochodów najbardziej będzie rosła w Azji, ich producenci właśnie tam będą budowali swoje zakłady. I tam też wytwarzane będą komponenty dla przemysłu motoryzacyjnego.

Tak jest po prostu taniej. Dlatego każda decyzja o lokalizacji nowej fabryki samochodów natychmiast powoduje wzrost aktywności gospodarczej całego regionu.

Oczywiście rządy Chin i Indii wiedzą o tym. W bardzo protekcjonistyczny sposób określają więc warunki sprzedaży aut; by koncerny motoryzacyjne wolały u nich samochody wytwarzać, niż sprowadzać je z zagranicy.

- Czy jednak te globalne dane dostatecznie obiektywnie obrazują rozkład sił? Porównania dotyczą przecież rynków o zupełnie różnych parametrach: począwszy od stanu ich nasycenia, poprzez potrzeby konsumentów, aż po tradycję kultury technicznej.

- Kwestia choćby tej kultury technicznej nie ma tu większego znaczenia.

To nie jest tak, że na przykład w Chinach nie można stworzyć odpowiedniego zaplecza technicznego, ośrodków badawczych i projektowych.

Wprost przeciwnie. Charakterystyczną cechą nowych rynków są specyficzne preferencje klientów.

Żeby zatem budować dla nich dobre, konkurencyjne samochody, trzeba najpierw zaangażować ludzi doskonale znających czynniki, którymi kierują się kupujący. Dlatego koncerny motoryzacyjne nie tylko produkują w Chinach czy w Rosji samochody, ale także zakładają tam liczne centra rozwojowe. Poza tym, dziś, w czasach internetu, nową konstrukcję można przecież tworzyć równocześnie w kilku miejscach na świecie.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP