Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rosnąca rola efektywności energetycznej układów napędowych

Autor: Krzysztof Brzoza-Brzezina (Krajowa Agencja Poszanowania Energii SA)
11-06-2007 00:00 |  aktualizacja: 05-05-2008 11:00

Główne przyczyny rosnącego zainteresowania problematyką efektywności energetycznej układów napędowych są natury ekonomicznej i wiążą się z poszukiwaniem sposobów ogra-niczania kosztów tych układów w całym cyklu ich życia, obejmującym fazy projektowania, produkcji, użytkowania i utylizacji

Podejście takie promują liczne dyrektywy Unii Europejskiej jak między innymi DYREKTYWA 2005/32/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 6 lipca 2005 r. ustanawiająca ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów wykorzystujących energię. Ich wspólnym celem jest obniżenie zużycia energii w całym cy-klu energetycznym, a więc również u odbiorców końcowych.
Wzrost efektywności energetycznej może być źródłem poważnych oszczędności. Dla przy-kładu, potencjał ekonomiczny wzrostu efektywności energetycznej w układach pompowych szacuje się nawet na 40 proc. obecnie zużywanej przez nie energii. Uzyskanie znaczącej po-prawy efektywności energetycznej tych układów uwarunkowane jest przeprowadzeniem optymalizacji w sposób kompleksowy uwzględniający jednocześnie specyfikę układu tech-nologicznego, efektywność energetyczną pomp, efektywność energetyczną silników elek-trycznych, oraz właściwy dobór układów zasilania i automatyki wyposażonych w przetwor-nice częstotliwości o ile ich zastosowanie jest uzasadnione z punktu widzenia technologii i efektywności energetycznej.

Jedną z istotnych barier wzrostu efektywności energetycznej układów napędowych jest po-wszechne zastosowanie w nich silników elektrycznych o niskiej sprawności i stosowanie przestarzałych, energetycznie nieefektywnych metod regulacji prędkości obrotowej.
Opłacalność stosowania elektrycznych silników energooszczędnych może być mierzona poprzez porównanie kosztów ponoszonych w cyklu życia (LCC) dla silnika standardowego i energooszczędnego. Zależy ona od takich czynników jak: różnica cen silnika energoosz-czędnego i standardowego, cena energii elektrycznej, różnica sprawności przy różnych ob-ciążeniach silnika standardowego i energooszczędnego, stopień obciążenia silnika, roczny czas pracy silnika.

W krajach Unii Europejskiej, w tym także i w Polsce, poziomy efektywności energetycznej silników elektrycznych są przedmiotem dobrowolnego porozumienia producentów silników elektrycznych zrzeszonych w organizacji „European Committee of Manufacturers of Elec-trical Machines and Power Elektronics (CEMEP)". Porozumienie CEMEP przewiduje ist-nienie trzech klas sprawności energetycznej silników elektrycznych oznaczonych symbola-mi: eff1, eff2, eff3, przy czym silniki reprezentujące klasę eff1 charakteryzują się najwyższą sprawnością energetyczną.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP